Wiedzieliście, że w naszym kraju w ostatnich tygodniach drony dostarczały paczki medyczne? Wszystko działało się w dniach 14-21 grudnia, gdzie polska spółka Farada we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej przeprowadziła testowe dostawy.

Drony miały wydzielony korytarz powietrzny, przemieszczały się z maksymalną prędkością do 90 km/h. Okazało się, że dron był w stanie dostarczyć paczki medyczne średnio o połowę szybciej niż transportem kołowym.

Trasa jaką odbywały bezzałogowe statki była wyznaczona pomiędzy Warszawą a szpitalami w Pułtusku, Sochaczewie i Otwocku. Czas jaki był potrzebny do pokonania trasy z Warszawy do Pułtuska i Sochaczewa (~60 km każda), to średnio 45 minut. Z kolei do Otwocka przelot zajął mniej niż 15 minut. Loty odbywały się na wysokości (AGL) 100-120 m.

To najbardziej skomplikowane pod względem operacyjnym przedsięwzięcie z wykorzystaniem niskopułapowego drona transportowego z jakim PAŻP miał do tej pory do czynienia. Seria testów kolejny raz potwierdziła gotowość PAŻP do obsługi tego typu lotów. Maciej Włodarczyk, kierownik działu zarządzania operacjami bezzałogowych statków powietrznych w PAŻP

Zadaniem PAŻP było zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom przestrzeni powietrznej oraz wronom transportowym.

Podobne loty transportowe, ale znacznie krótszej odległości odbywały się w listopadzie tego roku. Drony transportowały testy laboratoryjne ze Stadionu Narodowego do szpitala MSWiA. Trasa wynosiła 7,5 km, lot trwał 12 minut. Do akcji były wykorzystywane drony firmy Spartaqs.

Author

Uwielbiam nowe technologie oraz wszelkiego rodzaju gadżety (ale tylko te użyteczne). Pochłaniam nowości i ciekawostki związane z technologią. Uważam, że technologia może nam bardzo pomóc (o ile będzie używana z rozwagą). Na etacie programuję w JavaScript, w wolnej chwili cykam zdjęcia.

Skomentuj