Ciekawostki technologiczne LEGO

ADAC wykonało crash test Lego Bugatti Chirona i Porsche 911 GT3 RS

Pinterest LinkedIn Tumblr

ADAC przeprowadziło, drugi już, test zderzeniowy klocków Lego. Wszystko w imię nauki. Tym razem na warsztat wzięto Lego Porsche 911 GT3 RS oraz Lego Bugatti Chiron.

Czym jest ADAC?

Dla osób niezaznajomionych z motoryzacją wyjaśniam, że ADAC, to niemiecki automobilklub zrzeszający ponad 17 milionów członków. Jednym z jego zadań jest testowanie nowych samochodów (m.in. poprzez crash testy) oraz zbieranie danych na temat ich awaryjności.

To nie marketing Lego, lecz nauka!

Wiele osób może zadawać sobie to pytanie: po co robić crash test u użyciem małych samochodów zbudowanych z Lego? To pewnie jedna z tych nietuzinkowych akcji marketingowych. Nic bardziej mylnego! Chodziło o naukę, a właściwie o postęp w analizowaniu testów zderzeniowych.

Specjaliści ADAC chcieli w ten sposób sprawdzić w jakim stopniu symulacja komputera pokryje się z rzeczywistością.

A za tymi symulacjami stoją przecież duże pieniądze. Taki wirtualny test może zaoszczędzić pieniądze i czas podczas sprawdzania bezpieczeństwa samochodów. Są przecież takie samochody z górnej półki, że testowanie ich w zderzeniu jest kompletnie nieopłacalne.

Ten test zderzeniowy potraktowany jak każdy inny. Część z przygotowań do zderzenia zawierała takie procedury jak:
  • pokrycie pojazdów zwykłymi paskami siatki;
  • nadaniem oficjalnego identyfikatora zderzenia: SI3019PB01 (czyli: „Side Impact KW 30 2019 Porsche i Bugatti first attempt”);
  • na hali znajdowało się 300 reflektorów halogenowych o mocy 1000 W każdy, dzięki którym możliwe było robienie bardzo dużej ilości zdjęć przy bardzo dobrym świetle;
  • następnie Porsche rozbija się na słupku B stojącego Bugatti z prędkością 60 km/h.

Wynik tego zderzenia był prosty do przewidzenia. Oba pojazdy roztrzaskały się w drobny mak. Ludzi Lego „nie przeżyły” tego zderzenia.

Jaki jest wniosek po tym teście zderzeniowym aut zbudowanych z Lego?

Okazało się, że oprogramowanie odpowiedzialne za symulację komputerową błędnie oszacowało skalę zniszczeń. Nie było w stanie sobie poradzić  z materiałem jaki został użyty w abo autach przez co podało zły wynik. Surowce używane do konstrukcji samochodów są coraz różniejsze. Jedne są mniej lub bardziej wytrzymałe a drugie lepiej chłoną uderzenia.

Naukowcy i specjaliści w tej dziedzinie będą mieli bardzo dobry materiał do analizy.

Od ponad 10 lat jestem zaangażowany w świat elektroniki użytkowej, zdobywając szeroką wiedzę i doświadczenie w testowaniu oraz recenzowaniu najnowszych technologii. Moja kariera obejmuje pracę w wiodących firmach technologicznych, gdzie specjalizowałem się w rozwiązywaniu złożonych problemów technicznych oraz doradzaniu w kwestiach wyboru sprzętu. Na moim blogu publikuję dokładne poradniki oraz recenzje urządzeń takich jak smartfony, routery i słuchawki, oferując czytelnikom rzetelne informacje oparte na wieloletnim doświadczeniu i skrupulatnych testach. Moim celem jest dostarczanie treści, które pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych oraz pełnym wykorzystaniu możliwości nowoczesnej elektroniki.

1 komentarz

  1. Marcin Tokacz Odpowiedz

    Czego to ludzie teraz nie wymyśla.
    Fakt, chociaż przyszła internetowa młodzież będzie wiedziała jak wygladaja klocki LEGO!

    Po za tym, ciekawy artykuł. Trafiłem tu przypadkiem ale na pewno wrócę.

Skomentuj