Dzisiaj mam do zaprezentowania kolejne badanie naukowe, które potwierdza, że dobrze przemyślane gry komputerowe służą dzieciom. W tym konkretnym przypadku chodzi o pomoc w nauce czytania. Naukowcy przetestowali grę wideo dla dzieci, dzięki której można było poprawić umiejętność czytania.
Wyniki okazały się dość zaskakujące. Okazało się, że wystarczyło tylko 12 godzin grania by dzieci poprawiły czytanie.
Czytanie wykorzystuje mechanizmy o których niekoniecznie myślimy, a są to między innymi poruszanie oczami na stronie czy jak wykorzystać naszą pamięć, aby połączyć słowa w spójne zdanie. Daphné Bavelier, profesor Sekcji Psychologii Wydziału Psychologii i Nauk o Wychowaniu (FPSE) w UNIGE
Z kolei Angela Pasqualotto, autorka innego badania na temat wpływu gier, zauważa, że gry akcji poprawiają takie umiejętności jak wzrok, skupienie uwagi czy pamięć.
Mając to na uwadze, naukowcy zaprojektowali specjalną grę wideo, która łączy gry akcji z minigrami. Za pomocą tych minigierek dzieci mogły poprawić takie rzeczy jak pamięć czy umiejętność poznawcza, funkcje, które są używane podczas czytania. W tej grze bohaterem jest stworek Raku, który musi ratować planety i do tego stawać się coraz silniejszy.
Następnie naukowcy pracowali z 150 uczniami w wieku od 8 do 12 lat, którzy zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grała w grę wideo opracowaną przez zespół, a druga (tzw. kontrolna) grała w Scratch do nauki programowania. Obie gry wymagają uwagi i funkcji wykonawczych (umożliwiają planowanie, tworzenie, utrzymywanie, nadzorowanie, celowe działanie i wykonywanie planu działania), ale na różne sposoby. Ta gra akcji wymaga od dzieci wykonywania zadań w określonym czasie, takich jak zapamiętywanie sekwencji symboli czy reagowanie tylko wtedy, gdy Raku wydaje określony dźwięk. Oczywiście zadbano też o zwiększanie poziomu trudności. Z kolei Scratch, wymaga od dziecka planowania, rozumowania i rozwiązywania problemów.
Badanie trwało przez sześć tygodni, po dwie godziny tygodniowo w szkołach.
I co się okazało? Dzieci, które grały w specjalnie przygotowaną grę zaliczyły 7-krotną poprawę kontroli uwagi. Co jeszcze bardziej niezwykłe, zespół naukowców zaobserwował wyraźną poprawę czytania, nie tylko pod względem szybkości czytania, lecz także dokładności. U dzieci siedzących przez Scratchem nie odnotowano poprawy.
Najlepsze w tym wszystkim jest to, że poprawa umiejętności czytania i pisania jest zauważalna mimo, że gra nie wymaga czytania.
Badanie było powtarzane po 6, 12 i 18 miesiącach. Za każdym razem było widać postępy. Co więcej, poprawie uległy też oceny z języka włoskiego u dzieci z pierwszej grupy.
Efekty są zatem długotrwałe, zgodnie z grą wideo akcji wzmacniającą umiejętność uczenia się. Daphne Bavelier
Gra ma zostać zaadaptowana na język niemiecki, francuski i angielski.
Źródło: nature.com