Wyniki badań tomograficznych sugerują, że czas, który dziecko przeznacza na korzystanie z urządzeń elektronicznych ma wpływ na rozwój mózgu.
Według najnowszych badań opublikowanych na łamach dziennika JAMA Pediatrics, zbyt długi czas, w jakim dziecko korzysta z tabletów, smartfonów itp. może być powiązany z wolniejszym rozwojem mózgu. Dr John Hutton, pediatra i badacz kliniczny w Szpitalu Dziecięcym w Cincinnati mówi, że było to pierwsze tego typu badanie.
Słabszy rozwój istoty białej w mózgu u dzieci korzystających z elektroniki
Opierało się ono na przeskanowaniu tomografem mózgów dzieci w grupie wiekowej od 3 do 5 lat. Badacze zauważyli, że istota biała była o wiele mniej rozwinięta u tych uczestników, którzy większość czasu spędzali przed elektronicznymi wyświetlaczami. Istota biała jest odpowiedzialna za procesy myślowe, rozwój mowy oraz umiejętność pisania i czytania.
Ten okres życia jest niezmiernie ważny dla rozwoju mózgu. Wtedy komórki mózgowe są najbardziej plastyczne i są w stanie przyswoić każdą informację. W rezultacie powstają trwałe połączenia między komórkami, które funkcjonują przez resztę życia.
Dzieci wpatrujące się godzinami w wyświetlacze elektroniczne spędzają mniej czasu z rówieśnikami. Jest to kluczowe dla tworzenia połączeń nerwowych w mózgu, które ułatwiają rozwijanie umiejętności społecznych oraz poznawczych.
Takie dzieci zazwyczaj wychowują się w rodzinach, w których taki sposób spędzania czasu jest normą. Jeśli dane dziecko mówi, że korzysta z tabletu 5 godzin, niewykluczone, że jego rodzice robią to samo przez 10 godzin. Po złożeniu w całość okaże się, że dzieciaki prawie nie mają czasu na zabawę z rówieśnikami.
Dr Hutton dodaje, że wyświetlacze same w sobie nie powodują uszkodzenia istoty białej. Chodzi o to, że zastępują one potrzebę nawiązywania interakcji międzyludzkich.
To nie jest tak, że wyświetlacze niszczą istotę białą. Możliwe, że technologia przysłania te doświadczenia życiowe, które mogłyby pomóc dzieciom umocnić powstające połączenia międzykomórkowe.
Technologia stała się nieodłączną częścią życia nie tylko naszego, ale i naszych dzieci. Badanie dra Huttona wykazało, że około 90% dzieci uczestniczących w jego badaniach korzysta z niej zanim ukończy pierwszy rok życia. Niektóre z nich robią to w wieku zaledwie 2-3 miesięcy.
Najnowsze badanie, które polegało na wykonaniu skanów tomograficznych mózgów dzieci spędzających czas przed wyświetlaczami elektronicznymi, wykazało różny poziom rozwoju istoty białej. Wyniki podobnego badania sugerują, że takie dzieci mają o wiele niższe oceny w szkole w porównaniu do ich rówieśników.
Kolejne wyniki badań pokazujący negatywny wpływ technologii na dzieci.