Kamerę Mio MiVue 848 mogłem testować prawie trzy miesiące. To całkiem spory czas by móc dobrze sprawdzić to urządzenie pod wieloma kwestiami. Co dostaniemy za tą cenę i czy warto? Na te pytania odpowiadam w niniejszej recenzji.
Specyfikacja techniczna
Tradycyjnie już zacznijmy od najważniejszych rzeczy w specyfikacji technicznej urządzenia.
Rozdzielczość nagrywania | Full HD 1920 x 1080 / 60 fps Full HD 1920 x 1080 / 30 fps Full HD 1920 x 1080 / 30 fps HDR HD 1280 x 720 / 30fps |
Sensor optyczny nagrywania | Wysokiej jakości Matryca: Sony premium STARVIS CMOS |
Przysłona | F1.8 |
Format nagrywania | .MP4 (H.264) |
Kąt widzenia optyki | 150° |
Kamera nie jest ani duża ani mała. Nie rzuca się w oczy po zamontowaniu na szybie czołowej. Cieszy bardzo szeroki kąt widzenia, który pozwala na rejestrowanie zdarzeń drogowych na kilku pasach i poboczu (w zależności od trasy).
Wysokość (mm) | 62.3 |
Szerokość (mm) | 87.5 |
Grubość (mm) | 41.5 |
Waga (g) | 117 |
Zestaw można rozszerzyć o tylną kamerę np. MiVue A30 lub MiVue A50. Ponadto można dokupić tutaj Mio SmartBox Hardwire Kit, który pozwala zapewnić ciągłe zasilanie.
Bardziej doposażone auto dzięki tym opcjom kamery
Mio 848 oferuje zaawansowane funkcje, w tym:
- asystenta zmiany pasa ruchu,
- asystenta ruszania na światłach,
- asystenta utrzymywania odległości od pojazdu przed nami,
- oraz asystenta zmęczenia kierowcy.
Te innowacyjne opcje stanowią istotny element wartości dodanej, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że Mio 848 jest wideorejestratorem samochodowym.
W praktyce nie jest idealnie. Trochę pojeździłem z włączonymi tymi opcjami i mam następujące wnioski:
- asystent ruszania na światłach – z ręką na sercu mogę powiedzieć, że jest z tym różnie. Czasami wykrywa dobrze czasami nic nie komunikuje.
- asystenta utrzymywania odległości od pojazdu przed nami – nie jestem w stanie w jakich warunkach wykrywana jest ta odległość. Za każdym razem kiedy uruchamiałem auto, to na ekranie kamery widoczne były poziome linie kalibrujące maskę i odległość od auta. Odniosłem wrażenie, że wykrywanie odbywa się na poziomie materiału wideo. Podobnie jak z poprzednim „czujnikiem” – różnie to bywało. Raz zostałem powiadomiony, że zbliżam się do auta podczas wjazdu na garażu podziemnego.
Pozostali asystenci, pomimo ich włączenia, nie powiadamiali mnie o incydentach.
Jedną z ciekawszych funkcji jest asystent przejazdu przez odcinkowy pomiar prędkości i ostrzeżenia przed fotoradarami. Działa to tam samo dobrze jak w przypadku innych wideorejestratorów od Mio, które miałem okazję testować np. MiVue 818.
Powiadomienia o radarach
Bazę radarów można sobie w każdej chwili zaktualizować o ile product wypuści nową aktualizację. Jeździłem głównie po Warszawie. Te miejsce które są znane z aktywnych fotoradarów były sygnalizowane przez kamerkę. To samo dotyczyło odcinkowego pomiaru prędkości. Miłym dodatkiem są powiadomienia o kamerach na skrzyżowaniach, które robią zdjęcia na wjeździe na czerwonym świetle (Jabłonna tuż za Warszawą).
Tego typu ostrzeżenia wymuszają instalację kamery w miarę widocznym miejscu na szybie. Bo oprócz sygnału dźwiękowego jest informacja o limicie prędkości.
Testowe nagrania z MiVue 848
Poniżej przedstawiam testowe nagrania, które przedstawiają warunki pogodowe zarówno w nocy jak i za widnego. Co prawda ze względu na porę w jakiej testowałem wideorejestrator (zima), to więcej miałem okazji do jazdy nocą niż za dnia.
To co rzuca się na materiałach wideo, to gorszej jakości obraz na samych krawędziach. Na szczęście materiał wideo z tych obszarów nie będzie nam do niczego potrzebny, bo w razie jakiegoś zdarzenia na drodze najważniejsze będzie to co bezpośrednio przed maską.
Nagrania zarówno nocne jak i w dzień wyglądają bardzo dobrze. Zobaczcie sobie jak wyglądają nagrania w nocy bez oświetlenia (brak latarni) a jak z. Widoczność jest mocno ograniczona, co raczej nie jest zaskoczeniem. Każdy sobie sam wyciągnie wnioski na temat nagrań wideo.
Podsumowanie – jest lekki niedosyt
Do samego obrazu nie można się przyczepić, jest wyraźny w różnych warunkach pogodowych. Tablice rejestracyjne są poprawnie widoczne.
Cena kamerki Mio MiVue 848 w momencie publikacji recenzji oscyluje w granicy 800-900 zł. To całkiem dużo jak na urządzenie, które można rozszerzyć o dodatkowe moduły (stałe zasilanie, kamery tylne). Jeżeli szukacie wideorejestratora, którego głównym zadaniem ma być nagrywanie, to pewnie nie będziecie jego odbiorcami. W razie jakiegoś zdarzenia będzie potrzebne nam kilka ostatnich minut. Z kolei jeżeli wymagacie od kamery znacznie więcej możliwości, to czemu nie.
Dyskusyjną kwestią są dodatkowe rozszerzenia aka „asystenci”. Myślałem, że będą działać lepiej lub znacznie precyzyjniej. W praktyce okazało się, że ze skutecznością jest różnie. Gdyby asystenci działali lepiej, to cena byłaby OK, bo posiadacze starczych aut mogliby „rozszerzyć” możliwości swojego auta. Jak na wideorejestrator za taką cenę, to spodziewałbym się lepszego oprogramowania w tej kwestii.