Gdy jesteśmy w świecie IT, to prędzej czy później spotkamy się z takim terminem jak backlog. Co to jest, jak działa i jak tego używać? Zapraszam do dalszej części wpisu.
Backlog – czyli rzeczy do zrobienia
W wolnym tłumaczeniu z języka angielskiego backlog oznacza zaległość (w kontekście pracy). Z tym terminie często spotkasz się w firmach IT które pracują w metodologii SCRUM.
W praktyce jest to zbiór przyszłych zadań, którym nadany jest odpowiedni priorytet. Gdy praca bieżąca jest już skończona, to wtedy pierwsze zadanie z góry backlogu bierze się na warsztat.
Nad backlogiem czuwa Product Owner, czyli osoba która w porozumieniu z biznesem ustala zadania nad którym będzie pracował zespół.
Czym są zadania w backlogu?
Są to wszystkie zadania jakie wpływają na produkt – pozytywnie jak i negatywnie. Negatywnie w tym sensie, że znajdą się tam na pewno jakieś błędy do poprawy tzw. bugi (🐛).
Innym rodzajem zadania mogą zadania wymagające zrobione researchu, które będą wpływały na inne zadania. Będzie to też stworzenie dokumentacji technicznej, konfigurowanie komputera (serwera) itp.
Warto tutaj nadmienić, ze każde zadanie powinno posiadać:
- dokładny opis zadania,
- co chcemy osiągnąć,
- estymację – czyli poziom skomplikowania zadania i/lub potrzebny czas na jego dostarczenie.
Backlog trzeba systematycznie przeglądać
Dobrą praktyką jest przeglądanie swojego backloga raz na jakiś czas. Backlogi mają to do siebie, że lubi się powiększać. Czasami bywa tak, że niektóre zadania czy błędy stają się nieaktualne. Dlatego warto niepotrzebne rzeczy usuwać z backloga. To jest zadanie dla Product Ownera.
Refinement, czyli pielęgnacja backlogu
Refinement, czyli pielęgnacja. To systematyczne zadanie dla całego zespołu w który należy przeglądać backlog i sprawdzać czy informacje w każdym zadaniu (tasku) są wystarczające. Następnie na podstawie tych informacji każde zadanie otrzymuje swoje estymaty (trudność i/lub czas potrzebny do jego ukończenia)
Backlog produktowy
Szczególnym przypadkiem backlogu to tzw. backlog produkctowy (ang. product backlog). W takim miejscu dodawana są rzeczy, które chcesz stworzyć „biznes” (czyli szefostwo). Po stworzeniu wszystkich niezbędnych wymagań funkcjonalnych takie zadanie jest wrzucane do zwykłego backlogu.
Sprint a backlog
Jeżeli pracujemy w metodologii SCRUM, to każde zadanie z backlogu pojawia się w nowym sprincie. Sprint trwa zazwyczaj 2 tygodnie. Jeżeli któremuś członkowi zespołu skończą się zadania, to powinien brać kolejne zadanie z góry backlogu.
Backlog sprintu (sprint backlog)
Jest to nic innego jak bieżące zadania do wykonania. W każdym sprincie znajduje się określona liczba zadania, która jest ustalana na podstawie capacity (mocy przerobowych) zespołu. Ta „moc” jest uzależniona od ilości osób w zespole oraz na podstawie poprzednich sprintów.
Jak widzicie na zdjęciu tytułowym, backlogiem można zarządzać na różne sposoby. „Analogowo” czyli za pomocą karteczek samoprzylepnych jak i bardziej nowocześnie za pomocą takich narzędzi jak JIRA czy Asana.