Każdy twórca stron internetowych, tych prostych czy bardziej zaawansowanych, prędzej czy później będzie musiał się zmierzyć z problemem błędu 500, który oznacza wewnętrzny błąd serwera (po angielsku internal server error).
W zależności od wielu czynników takich jak: konfiguracja serwera czy samego skryptu (bloga, sklepu internetowego) np. WordPress, Shopper taki błąd może objawiać się na stronie na kilka sposobów:
- 500 Internal Server Error
- HTTP 500 – Internal Server Error
- Temporary Error (500)
- Internal Server Error
- HTTP 500 Internal Error
- 500 Error
- HTTP Error 500
- Biała (pusta) strona
Szczególnie ciekawych przypadkiem jest ten ostatni, czyli biała strona. Jest to szczególna konfiguracja serwera, która uniemożliwienie pokazanie błędu. Ma to duże znaczenie ze względu bezpieczeństwa bowiem niektóre błędy serwera mogą zawierać takie dane jak ścieżki do plików czy dane logowania do bazy danych.
Jeżeli nasze systemy działają w języku PHP i mamy do czynienia z białą stroną, to aby poznać konkretną informację o błędzie, to na samym początku pliku index.php można umieścić polecenie:
error_reporting(E_ALL);
Ono spowoduje wymuszenie wyświetlenia się informacji o każdym, nawet najmniejszym błędzie na naszej stronie.
Skąd się bierze błąd HTTP 500?
Z błędnej konfiguracji serwera, danych dostępowych np. do bazy danych. Czasami jest to chwilowy błąd serwera, bo np. jakiś proces się wyłożył. Na pierwszy rzut oka, taki błąd może oznaczać wszystko. Na nasze szczęście, większość serwerów jest skonfigurowanych w taki sposób, że wszystkie błędy są zapisywane w specjalnym pliku error_log
.
Plik error_log
na ratunek w naprawie błędu HTTP 500
Plik error_log
zazwyczaj znajduje się w głównym katalogu. W nim znajdziemy szczegółowe informacje na temat błędu. W jakim pliku i w której linijce wystąpił błąd. Jeżeli był to błąd z dostępem do bazy, to taka informacje się tam znajdzie.