Praca Programowanie

Jak dawać feedback (przykłady!)?

Pinterest LinkedIn Tumblr

Wpis ten tworzę na gorąco, gdyż właśnie byłem na szkoleniu odnośnie dawania feedbacku, czyli wystawianiu opinii o współpracownikach. Prawda jest taka, że prędzej czy później każdy pracownik będzie musiał wypowiedzieć się na temat swojego kolegi z zespołu. Jak zrobić to dobrze – dać feedback – dowiesz się w tym wpisie.

Tytułowe zdjęcie nie jest przypadkowe.

Czym jest feedback?

Krótko i na temat. Feedback to informacja na temat sytuacji/zachowań danej osoby, która miała zarówno pozytywny wpływ na nas samych, nasz zespół czy na naszą firmę. Nie ma tutaj miejsca na sentymenty – relacje, te dobre jak i złe, nie powinny wpływać na ocenę.


W pracy programisty nie tylko się koduje. Czasami trzeba wypowiedzieć (dać feedback) się na temat kolegi/koleżanki z zespołu. Zazwyczaj są to trzy pytania:

  1. Co dana osoba powinna zacząć robić?
  2. Co dana osoba powinna przestać robić?
  3. Co dana osoba powinna kontynuować?

Oczywiście w zależności od firmy (a szczególnie działu HR) może to wyglądać inaczej (np. bardziej szczegółowo). Pytania mogą mieć formę zamkniętą lub otwartą.

Podejdź do feedbacku profesjonalnie

Na powyższe pytania można odpowiedzieć krótko i na temat. Prawda jest taka, że te kilka wyrazów nic nie da każdej ze stron. Co więcej, może to być odebrane jako oznaka braku profesjonalizmu. Na zasadzie – kazali nam napisać, to napisaliśmy cokolwiek.

Jeżeli wiemy, że w firmie są tego typu prośby o feedback, to dobrze jest za wczasu się tego przygotować.

1. Zbieraj (zapamiętuj) informacje na temat swoich współpracowników

W miarę możliwości staraj się notować wszystkie zdarzenia, zarówno te dobre jak i te złe, które miały miejsce w naszym zespole. Nie chodzi tutaj o „zbieranie haków” lecz o pamięć. Czy będziemy pamiętali zdarzenie które miały miejsce pół roku czy rok temu? Wątpię. Po to robi się te notatki. Następnie będą one nieocenione podczas argumentacji opinii.

2. Staraj się podawać przykłady

Z poprzedniego punktu płynnie przechodzimy do kolejnego. Sporo mamy notatki, to możemy je wykorzystać. Przykłady powinny być dla dobrego jak i tego złego (motywującego) feedbacku. Opinia bez przykładu nie jest wiarygodna i nie trafia tak bardzo. To właśnie przykłady będą wyróżniały naszą opinie na tle innych.

  • X zrobił to i to. Konsekwencje tego były takie…
  • Y zrobił postąpił tak i tak. W efekcie zespół dokończyć projekt.

3. Jak dane zdarzenie wpłynęło na zespół (firmę)

Bez względu na to czy zdarzenie było pozytywne czy negatywne opisz jego konsekwencje. Osoba która to przeczyta (np. przełożony) będzie miała szerszy kontekst. Co można napisać w takim razie?

Przykłady

Poniżej przedstawiam kilka przykładów takiego feedbacku. Pierwsza dwa punkty chwalą osobę, kolejne dwa krytykują.

  • Osoba wykazała się dużą samodzielnością, dzięki temu zespół nie musiał poświęcać czasu na pilnowanie jej i mógł zająć się bieżącą pracą.
  • X pociągnął temat od początku do końca. Dzięki temu szybko mieliśmy potrzebne informacje by móc kontynuować zadanie.
  • Y postanowił zająć się innym zadaniem niż cel sprintu. Przez to, ostatniego dnia było dopychanie kolanem. Chciałbym aby następnym razem Y ustalił to z naszym product ownerem. Dzięki temu będziemy mogli inaczej podzielić się zadaniami.
  • Z nie potrafi jeszcze tworzyć kodu z zasadami dobrych praktyk. Każde code review trwa długo i nie jest otwarty na krytykę i poprawę swojego kodu. Jeżeli Z chce się rozwijać to dobrze byłoby gdy był bardziej otwarty na krytykę. Wszyscy tutaj są po to by pomagać sobie i rozwijać się.

To tylko kilka przykładów, prostych. Mam nadzieję, że dostrzegacie w nich pewien schemat. W pierwszej kolejności opisujemy sytuację (zdarzenie) a następnie jej wpływ na zespół czy osoby. W przypadku niepochlebnego feedbacku warto jest podać informację co dana osoba może zrobić by uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.

Spójrzcie jeszcze na poniższy przykład, skierowany bezpośrednio do osoby, która zajęła nam miejsce na firmowym parkingu.

Cześć, zauważyłem, że zająłeś miejsce 18 na naszym firmowym parkingu. To moje miejsce. Przez to musiałem szukać innego miejsca, i zająć pewnie czyjeś. W konsekwencji spóźniłem się na ważne spotkanie z X i Y. Jeżeli potrzebujesz miejsca parkingowego porozmawiaj z tym i tym lub sprawdź w naszej aplikacji, które miejsca będą wolne danego dnia.

Jak widzicie na powyższym przykładzie, zostało tutaj zawarte wszystko to, co opisałem wyżej. Skupiamy się tylko i wyłącznie na faktach i konsekwencjach. Dodatkowo staramy się poradzić by uniknąć podobnej sytuacji w przyszłości.

Mam nadzieję, że ten wpis okazał się być pomocny. Piszcie w komentarz swoje doświadczenia z dawaniem feedbacku.

Od ponad 5 lat dzielę się swoją wiedzą na temat elektroniki użytkowej. Tworzę poradniki technologiczne rozwiązujące realne problemy napotykane podczas użytkowania sprzętu. Recenzuję elektronikę taką jak routery, audio, smartfony, laptopy itp.

Skomentuj