Patrząc na trendy, pomału w zapomnienie odchodzi skupianie się na doborze idealnego piórnika czy okładek zeszytów. Od paru lat must have stają się akcesoria z telefonem czy laptopem do nauki na czele. Ten rok nie jest jednak łatwym okresem dla producentów. Pandemia sprawiła, że wiele osób zmuszonych było wymienić sprzęt w 2020 r. i teraz nie myśli już o nowym. Wzrost cen z pewnością również nie działa zachęcająco. Ceneo postanowiło sprawdzić, jak zmieniały się ceny oraz zainteresowanie elektroniką przed kolejnym rokiem szkolnym.
Nowoczesna wyprawka
Mniejsze zainteresowanie laptopami
Z danych Ceneo.pl wynika, że zainteresowanie laptopami spadło o 20% w pierwszej połowie 2022 w porównaniu do ubiegłego roku.
Warto zauważyć, że popyt na ten produkt zaczyna rosnąć w okolicy września, jednak w ciągu ostatnich 2 lat największą popularnością laptopy cieszyły się od października do grudnia (miesiące wzmożonej nauki i pracy zdalnej spowodowanej pandemią). Zainteresowanie sprzętem zaczęło się zmniejszać już od 2021 r., co wskazuje, że wiele osób kupiło laptop do nauki lub pracy zdalnej w okresie nasilenia pandemii Covid-19 w 2020 r. Dzięki temu większość rodziców nie musiała uwzględniać tego produktu w kosztach wyprawki szkolnej swoich dzieci i tym samym kupiła go w niższej niż obecnie cenie.
W porównaniu rok do roku kwoty, które trzeba zapłacić za nowego laptopa, wzrosły średnio o 9%.
Telefon – stałe wyposażenie szkolenego plecaka
Kolejny produkt, który często jest stałym wyposażeniem szkolnego plecaka, to telefon. Według danych Ceneo.pl podczas pandemii smartfony nie cieszyły się dużą popularnością, jednak w ostatnim czasie rynek sukcesywnie odrabia straty i w lipcu 2022 notuje wzrost zainteresowania na poziomie 39% rok do roku.
Czytaj również: Jaki telefon do 1000 zł?
Smartfony nie należą jednak do najtańszych elementów nowoczesnej wyprawki. Telefony komórkowe drożeją sukcesywnie od 2019 r. na poziomie 13% rok do roku. Widać to również po najpopularniejszych produktach. W latach 2019-2020 średnia cena najdroższego telefonu w TOP 10 wynosiła średnio 3300 zł, w 2021 – niemal 4800 zł, natomiast w 2022 kwota ta sięga już ponad 5000 zł. Co ciekawe, jedynie raz w ciągu ostatnich 3 lat nie był to produkt marki Apple (Samsung w 2019 roku).
Jak wygląda sytuacja z elektronicznymi akcesoriami?
Ceny słuchawek w ciągu ostatniego roku wzrosły średnio o 7%, jednak popularność tej kategorii spadła o 12%. Wśród najpopularniejszych produktów możemy zaobserwować bardzo duży rozstrzał cenowy. Najchętniej kupowane są zarówno te najtańsze (już od 35 zł), jak i modele z wysokiej półki (1299 zł).
Podobnie sytuacja wygląda ze smartwatchami i smartbandami. Średnie ceny produktów zdecydowanie rosną – średnio nawet o 12% rok do roku. W ostatnim roku przyspieszył wzrost cen, a spadło zainteresowanie tymi kategoriami, co może wynikać z faktu, że nie jest to produkt pierwszej potrzeby. Co ciekawe, jedną z najpopularniejszych marek z tej kategorii jest Xiaomi, które cieszy się dużą popularnością już od 2019 r.
Spory wzrost cen możemy zaobserwować również wśród powerbanków, które wzrosły średnio o 22% rocznie. Największy wzrost zainteresowania tą kategorią, nawet o ponad 90%, pojawił się w marcu 2022 roku, czyli zaraz po wybuchu wojny na Ukrainie. Może być to efektem pojawiania się informacji o konieczności posiadania dodatkowych zestawów baterii w domach.
Droga do szkoły
Środki transportu również są produktem, który warto brać pod uwagę, szykując się na powrót po wakacjach do szkoły czy pracy. Ciekawie wygląda sytuacja z coraz bardziej popularnymi ostatnio hulajnogami. Notują one stały, wysoki wzrost średnich cen w porównaniu rok do roku (średnio o nawet 27%). Dodatkowo pomimo tak dużych wzrostów kosztów rośnie również popularność wśród użytkowników – w 2022 roku średnio o 73%. Niewykluczone, że wpływ na to mają wysokie ceny paliw, co spowodowało, że wiele osób poszukuje tańszej formy transportu.
Więcej rowerów
W 2022 roku rzadziej natomiast kupujemy rowery. Widzimy tutaj spadki popularności sięgające średnio 39% w porównaniu do 2021 roku. Może to oznaczać, że wiele osób już kupiło rower dla siebie lub dzieci w poprzednich latach. Warto zaznaczyć, że w tej kategorii rok 2020 okazał się przełomowy pod kątem popularności wśród użytkowników, a wzrost ten utrzymał się również w 2021 roku, co z pewnością wpłynęło na nasycenie rynku. Co ciekawe, w tej kategorii rzadko sięgamy po nowości – największą popularnością cieszą się modele z poprzednich sezonów.
Dodatkowe dane dotyczące sprzętu elektronicznego
Routery
Ceny sprzętu w zestawieniu rok do roku urosły średnio o 9%. Szczyt zainteresowania tą kategorią przypadł natomiast na przełom 2020 oraz 2021 roku, kiedy było pewne, że nauka i praca zdalna zostaną z nami na dłużej. Zaraz po powyższym picku popularność zaczęła spadać już od marca/kwietnia 2021 roku i w zestawieniu rok do roku wynosi -28% (sty.-lip. 2021 vs 2022). Niemal od 4 lat najpopularniejszym produktem z tej kategorii jest Tp-Link Archer C6 AC1200, będący na 1. pozycji w latach 2019-2021 oraz na 2. pozycji w 2022 roku.
Czytaj także:
Drukarki
Kategoria ta notuje średni wzrost cen na poziomie 14% w porównaniu rok do roku. Duże znaczenie miała tutaj pandemia Covid, ponieważ największe wzrosty zainteresowania przypadały na marzec/kwiecień oraz listopad 2020 roku. Wśród najpopularniejszych produktów zdecydowaną większość stanowią tzw. urządzenia wielofunkcyjne, łączące w sobie funkcję skanera i ksera. Klasyczne drukarki od 2020 roku stanowią jedynie 20% z TOP 10 najchętniej kupowanych produktów. Jest to również kolejna kategoria, w której nie znajdziemy wielu nowości wśród najpopularniejszych produktów – często są to modele 2-3 lata po premierze.
Wszystkie dane liczbowe zawarte w tym dokumencie są wynikiem analizy wykonanej przez Ceneo.pl. Autorem danych jest Maciej Pieńczewski, Ceneo.