Poprzedni rok zdecydowanie dla polskiej motoryzacji zdecydowanie stał pod znakiem samochodów elektrycznych. Bardzo głośno było o firmie ElectroMobiliti, która pod marką Izera pokazała światu swoje dwa prototypy. Nieco spokojniej, ale równie ambitnie prezentują się plany firmy Fabryka Samochodów Osobowych Syrena S.A., każdy miłośnik polskiej motoryzacji powinien śledzić te dwa projekty z zainteresowaniem.

ElectroMobility Poland i Izera

ElectroMobility Poland S.A. jest to przedsiębiorstwo powstałe w roku 2016. Zrzesza ono cztery państwowe podmioty z branży energetycznej:

  • Grupa Kapitałowa Energa
  • Enea S.A.
  • Tauron Polska Energia
  • Polska Grupa Energetyczna S.A.

Do powyższego składu należy jeszcze dodać Narodowe Centrum Badań Jądrowych. Celem spółki jest rozwijanie szeroko pojętej elektromobilności. Efektem ich działań, który mogliśmy niedawno oglądać, są samochody utworzone pod marką Izera.

Izera – marka została oficjalnie zaprezentowana w lipcu 2020 r., i już wtedy mieliśmy przyjemność zobaczyć  logotyp oraz dwa prototypy.

Przedstawiono nam kompaktowego hatchbacka T100 oraz SUV-a Z100. Seryjna produkcja przedstawionych modeli ma rozpocząć się w roku 2023 w fabryce zlokalizowanej  na terenie Górnego Śląska.

Samochody mają być dostępne dla kupujących wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu z transakcji zostają wykluczone podmioty pośredniczące. W ten sposób marka będzie chciała zminimalizować ceny samochodów, co ma skutkować większą dostępnością samochodów.

Fabryka Samochodów Osobowych Syrena S.A. oraz Vosco

Nieco mniej mówi się o firmie FSO, która odpowiada za produkcję samochodów Vosco S106EV. W odróżnieniu od wcześniej wspomnianej Izery samochody Vosco mają wejść do produkcji seryjnej już w przyszłym roku.

Stylistyka samochodów produkowanych w Kutnie ma nawiązywać do kultowej syreny. Pierwsze samochody spod szyldu FSO Syrena S.A. są już testowane w ruchu ulicznym. Do końca tego roku firma chce uzyskać homologację, co umożliwi jak najszybsze wejście w proces seryjnej produkcji.

Nowy polski samochód Vosco S106EV ma mieć akumulator o pojemności 31,5 kWh. Dzięki takiej mocy powinniśmy mieć możliwość przejechania około 200 km bez ładowania. Prace jednak trwają. Firma zapowiada ciągłą poprawę możliwości samochodu, dążąc do osiągnięcia 250 km zasięgu.

Polskie samochody elektryczne mogą stać się rozpoznawalne na całym świecie. Każdy fan motoryzacji powinien przyglądać się obu naszym rodzimym projektom z satysfakcją. Nie pozostaje już nic innego, jak tylko czekać aż pierwsze samochody trafią do sprzedaży!

Author

Uwielbiam nowe technologie oraz wszelkiego rodzaju gadżety (ale tylko te użyteczne). Pochłaniam nowości i ciekawostki związane z technologią. Uważam, że technologia może nam bardzo pomóc (o ile będzie używana z rozwagą). Na etacie programuję w JavaScript, w wolnej chwili cykam zdjęcia.

Skomentuj