Technologie w bankowości

Płatności Blik ze stale rosnącą popularnością – pokonał karty, teraz przenosi się poza Polskę

Pinterest LinkedIn Tumblr

Już pięć lat na rynku płatności istnieje Blik, który w mgnieniu oka przekonał do siebie miliony użytkowników z całego kraju. W Internecie wyprzedził on w 2019 roku płatności kartami. W sumie dokonano nim przeszło 353 miliony transakcji na sumaryczną kwotę ponad 47 miliardów złotych. Pobudziło to operatora do dalszego działania i wywołało chęć ekspansji poza terytorium Polski.

Blik z popularnością większą niż karty płatnicze

Biorąc pod uwagę statystyki z końcówki 2019 roku, Blik był wtedy dostępny w 476 tysiącach różnych punktów handlowych i usługowych. Z systemem zostało zintegrowanych 20 tys. bankomatów. Blik został też bardzo ciepło przyjęty w całym polskim rynku e-commerce.

Czytaj także: Nowe limity płatności zbliżeniowych kartą bez podawania PIN-u

Patrząc na dane udostępnione przez Narodowy Bank Polski, cztery ostatnie kwartały działania Blika pozwoliły mu wyprzedzić karty płatnicze w płatnościach internetowych. Przewaga jest duża, co sugerują dane za trzeci kwartał 2019 roku mówiące, że Polacy dokonywali płatności kartami 28 milionów razy, a Blikiem – prawie 40 milionów razy. Należy przy tym zwrócić uwagę również na znacznie większą dynamikę wzrostu płatności Blikiem w zestawieniu z płatnościami za pośrednictwem kart.

Zobacz też: Sklepy autonomiczne i kasy samoobsługowe.

Słowo od prezesa

Jak powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności (operatora Blika), przez 5 lat swojego istnienia Blik zbudował sobie pozycję lidera płatności mobilnych w Polsce. Dodatkowo, w sumie za jego pośrednictwem dokonano 353 mln transakcji, z czego 220 mln zostały przeprowadzone w ubiegłym roku. Wyraził też wiarę w to, że w nadchodzących latach Blik stanie się polskim liderem również jeżeli chodzi o mobilne płatności zbliżeniowe. Podkreślił przy tym rolę współpracy banków, izby rozliczeniowej oraz sprzedawców, bez których szybki rozwój systemu byłby wręcz niemożliwy.

Kolejny etap to międzynarodowa ekspansja

Na zdobyciu dużej części rynku polskiego twórcy Blika nie zamierzają poprzestać, teraz mając apetyt na inne kraje i planując udostępnianie płatności zbliżeniowych w innych krajach świata. Toczą już rozmowy z zagranicznymi bankami, które mogą oferować swoim klientom właśnie Blika jako jedną z dostępnych form płatności. Faktem stała się również współpraca z platformą PPRO, dzięki której polscy użytkownicy będą mogli zapłacić Blikiem w zagranicznych sklepach internetowych korzystających z metody płatności popularnym zagranicznym operatorem.

Pięć lat istnienia Blika przyniosło mu 353 miliony transakcji o łącznej wartości zbliżonej 47 miliardom złotych, przy czym 220 milionów transakcji zostało wykonanych w zeszłym roku. W tym czasie 156 milionów transakcji przeprowadzone zostało za pośrednictwem Internetu, natomiast 20 milionów płatności – w sklepach stacjonarnych (przy użyciu terminali). Dobrze dla Blika prezentuje się również statystyka wypłat z bankomatów za jego pośrednictwem (24 miliony razy) oraz przelewów na numer telefonu BLIK (16 milionów razy).

Czytaj także: Karta przedpłacona

Biorąc pod uwagę tylko czwarty kwartał ubiegłego roku, w jego trakcie zostało przeprowadzonych 72 miliony transakcji, co stanowi wzrost o 113% w skali roku. O 228% w skali roku wzrostowi uległy transakcje w terminalach POS (w samym czwartym kwartale ub. r. było ich 6,6 mln). Wzrost można zanotować również we wszystkich innych statystykach, w tym w ilości przelewów na telefon (o 182% więcej) oraz wpłat i wypłat z bankomatów (56% na plusie). Blik wciąż jednak pełnię swoich możliwości prezentuje w Internecie.

Obecnie Blik jest wspierany przez większość polskich banków. Za jego rozwój odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP).

Od ponad 10 lat jestem zaangażowany w świat elektroniki użytkowej, zdobywając szeroką wiedzę i doświadczenie w testowaniu oraz recenzowaniu najnowszych technologii. Moja kariera obejmuje pracę w wiodących firmach technologicznych, gdzie specjalizowałem się w rozwiązywaniu złożonych problemów technicznych oraz doradzaniu w kwestiach wyboru sprzętu. Na moim blogu publikuję dokładne poradniki oraz recenzje urządzeń takich jak smartfony, routery i słuchawki, oferując czytelnikom rzetelne informacje oparte na wieloletnim doświadczeniu i skrupulatnych testach. Moim celem jest dostarczanie treści, które pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych oraz pełnym wykorzystaniu możliwości nowoczesnej elektroniki.

Skomentuj