Ciekawostki technologiczne Njusy

Niemal 6 mln Polaków chce zapłacić smartfonem w Black Friday

Pinterest LinkedIn Tumblr

Smartfony i inne urządzenia mobilne stają się naturalnym elementem codzienności, a większość Polaków używa ich do zakupów i płacenia w internecie. Interesuje ich też możliwość płacenia smartfonem w sklepach stacjonarnych – już co piąty korzysta z tego rozwiązania. Konsumenci w Polsce doceniają przede wszystkim jego szybkość i wygodę, ale także bezpieczeństwo. Takie wnioski płyną z badania Visa Mobile Payments Study 2022, przeprowadzonego na ośmiu rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce.

Smartfon jest wszystkim, czego potrzeba do zakupów w sieci. Z badania Visa wynika, że:

  • 79% polskich konsumentów sięga po te urządzenia, szukając interesujących dla siebie produktów i usług
  • 65% Polek i Polaków zamawia towary lub usługi na smartfonie, a 71% płaci za nie przy jego użyciu.

Polacy lubią robić zakupy przez internet przy pomocy smartfona głównie ze względu na szybkość (51%) i wygodę (55%). Dostrzegając to, jak Polacy są pozytywnie nastawieni do płacenia smartfonami, Visa wprowadziła, wspólnie z partnerami, Visa Mobile – nowe rozwiązanie służące do płacenia w sieci, które jest właśnie szybkie i wygodne.

Smartfony, tablety i inne urządzenia z dostępem do internetu umożliwiają także robienie zakupów i płacenie w jeszcze inny sposób, czyli w aplikacjach. Polacy chętnie zapisują w nich swoje karty płatnicze, na przykład w tych związanych z:

  • transportem (29%),
  • podróżowaniem (23%),
  • zamawianiem jedzenia (25%),
  • platformach streamingowych (26%).

Badanie wykazało również, że już 67% Polek i Polaków w wieku od 18 do 24 lat dodało kartę płatniczą do przynajmniej jednej aplikacji mobilnej.

Płacenie smartfonem w sklepie przestało być jedynie nowinką dla wtajemniczonych

Podobnie jak w przypadku zakupów przez internet, Polki i Polacy polubili płacenie zbliżeniowo smartfonami głównie ze względu na szybkość (61%) i wygodę (64%).

Co ciekawe, wśród tych osób, które zdecydowały się wypróbować wirtualny portfel, wiele korzysta z tradycyjnej plastikowej karty płatniczej jedynie raz w miesiącu lub rzadziej (23%). Choć jeszcze kilkanaście lat temu płacenie przy pomocy telefonu komórkowego mogło wydawać się futurystycznym marzeniem, obecnie wielu konsumentów wie, że taka metoda płatności jest dostępna – 76% osób ankietowanych z Polski potrafi wskazać przynajmniej jedno tego typu rozwiązanie.

Portfele mobilne stają się popularne, dlatego niezbędny jest rozwój technologii, na bazie których te rozwiązania funkcjonują. Przykładem może być tokenizacja – gdy użytkownik zapisuje dane swojej karty w portfelu mobilnym, Visa zastępuje je unikalnym ciągiem cyfr, niedostępnym dla nieuprawnionych osób.

Jeszcze do niedawna ludzie nie wyobrażali sobie wyjścia z domu bez portfela czy karty. Dziś jest to całkiem normalne, nie tylko dla pokolenia Z czy entuzjastów technologii. Już 7 na 10 osób ankietowanych z Polski w wieku od 45 do 54 lat ma świadomość, że w sklepie może zapłacić smartfonem, a 18% faktycznie korzysta z tej możliwości. Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce

Zbliża się najgorętszy okres zakupowy, a według badań Visa 17% Polaków planuje korzystać z płatności mobilnych, robiąc zakupy w Black Friday, podczas gdy 14% zamierza skorzystać z tej metody płatności w Cyber Monday.

Mobilne portfele w każdej kieszeni – co nas powstrzymuje?

Polscy konsumenci płacący smartfonami wskazują na bezpieczeństwo, jako jedną z zalet tego rodzaju płatności (40% użytkowników podkreśla ten aspekt w przypadku płatności w sklepie, a 27% w przypadku zakupów w sieci). Jednocześnie ci uczestnicy badania z naszego kraju, którzy z dystansem podchodzą do płatności mobilnych, wskazują właśnie na bezpieczeństwo, jako jeden z czynników ich zniechęcających (48% w przypadku płatności w sklepie i 32% w przypadku zakupów w sieci). Ponadto, 21% polskich konsumentów, którzy nie korzystają z płatności mobilnych, ale są świadomi ich istnienia, uważa, że ich skonfigurowanie może sprawiać trudności.

Płatności mobilne, czy to w sklepie, czy w sieci, to jedna z najbezpieczniejszych metod. Wszystkie transakcje Visa przy wykorzystaniu smartfona, smartwatcha lub tabletu są chronione tak samo, jak każda inna płatność kartą Visa. Co ważne, gdy użytkownik zapisuje dane swojej karty w portfelu mobilnym, Visa zastępuje je unikalnym ciągiem cyfr. Metoda ta, czyli tokenizacja, jest dodatkową warstwą ochrony. Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce

Nie tylko konsumenci mogą dziś używać smartfona do płatności. Dzięki Tap to Phone drobni przedsiębiorcy i sprzedawcy zyskali nowy sposób przyjmowania zapłaty od klientów. Sprzedawca powinien pobrać aplikację na swój smartfon i może zacząć przyjmować płatności zbliżeniowe w sposób bezpieczny i wygodny dla klienta. Z badania wynika, że już 46% Polaków byłoby skłonnych zapłacić poprzez zbliżenie smartfona do pełniącego rolę terminala płatniczego smartfona sprzedawcy.

Jak zapłacić smartfonem?

  1. Zapisz kartę Visa na urządzeniu umożliwiającym płacenie (smartfonie lub smartwatchu) w kilku prostych krokach.
  2. Będąc w sklepie, zbliż urządzenie do terminala, potwierdzając wcześniej płatność odciskiem palca lub pozwalając telefonowi zeskanować twoją twarz (rozwiązanie dostępne w niektórych aplikacjach).
  3. Wszystkie terminale płatnicze w Polsce umożliwiają przyjmowanie płatności zbliżeniowych, więc nie ma obaw, że ta opcja nie będzie dostępna.
  4. Można także płacić urządzeniem mobilnym w aplikacjach i w sklepach internetowych. W tym przypadku autoryzacja transakcji może wymagać zeskanowania twarzy lub odcisku palca, ale cały proces potrwa tylko kilka chwil.

Czytaj także: Jak płacić zegarkiem lub telefonem?

Warto pamiętać, że posługiwanie się kartą Visa, w tym również przy wykorzystaniu smartfona do płacenia w sieci, objęte jest dodatkową ochroną, czyli tzw. chargeback. Można skorzystać z tego mechanizmu w przypadku problemów z zakupem (np. gdy towar nie dotarł, jest niezgodny z opisem, jest wadliwy, uszkodzony lub po prostu nabywca nie jest zadowolony z wyniku rozpatrzenia reklamacji). Pierwszym krokiem jest próba rozwiązania problemu poprzez kontakt ze sprzedawcą. Jeśli nie da się go rozwiązać polubownie, bank, który wydał kartę Visa, może podjąć próbę odzyskania środków od banku sprzedawcy.

Od ponad 10 lat jestem zaangażowany w świat elektroniki użytkowej, zdobywając szeroką wiedzę i doświadczenie w testowaniu oraz recenzowaniu najnowszych technologii. Moja kariera obejmuje pracę w wiodących firmach technologicznych, gdzie specjalizowałem się w rozwiązywaniu złożonych problemów technicznych oraz doradzaniu w kwestiach wyboru sprzętu. Na moim blogu publikuję dokładne poradniki oraz recenzje urządzeń takich jak smartfony, routery i słuchawki, oferując czytelnikom rzetelne informacje oparte na wieloletnim doświadczeniu i skrupulatnych testach. Moim celem jest dostarczanie treści, które pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych oraz pełnym wykorzystaniu możliwości nowoczesnej elektroniki.

Skomentuj