Zgodnie z nowym badaniem opublikowanym w Proceedings of the National Academy of Sciences młodzież, która przestała uczyć się matematyki miała problemy poznawcze. Ponadto ta decyzja miała negatywny wpływ na działanie mózgu.

Skąd pomysł na taki eksperyment? Nie wiem czy wiecie ale w Wielkiej Brytanii 16-letni uczeń może zdecydować, że nie będzie kontynuował nauki matematyki. Ta sytuacja umożliwiła zespołowi naukowców zbadanie, czy ten konkretny brak edukacji matematycznej u uczniów pochodzących z podobnego środowiska może wpłynąć na rozwój mózgu i funkcje poznawcze.

133 uczniów w wieku 14-18 lat wzięło udział w eksperymencie przeprowadzonym przez naukowców z Wydziału Psychologii Eksperymentalnej Uniwersytetu Oksfordzkiego.

Badanie wykazało, że uczniowie, którzy nie uczyli się matematyki mieli mniejszą ilość substancji chemicznej o dużym znaczeniu dla plastyczności mózgu. Brak tej substancji wpływa na funkcje poznawcze takie jak rozumowanie, rozwiązywanie problemów, matematykę, pamięć czy uczenie się.

Na podstawie ilości tej substancji, naukowcy byli w stanie rozróżnić, który uczeń uczył się matematyki.

Umiejętności matematyczne wiążą się z szeregiem korzyści, m.in. łatwości znalezienia pracy, statusem społeczno-ekonomicznym oraz zdrowiem psychicznym i fizycznym. Dojrzewanie, to ważny okres w życiu, który wiąże się z istotnymi zmianami w mózgu i funkcjach poznawczych. Nasze badanie ukazuje bezpośredni wpływ edukacji na rozwijający się mózg.Roi Cohen Kadosh, profesor neurologii poznawczej na Uniwersytecie Oksfordzkim

Z racji tego, że badanie jest stosunkowo „świeże”, to naukowcy nie wiedzą jeszcze jak można zapobiec tym rozbieżnościom lub przyszłym konsekwencjom. Nie każdy uczeń musi lubić matematykę, dlatego naukowcy szukają rozwiązania w alternatywnych zajęciach takich jak trening logiki i rozumowania. Angażują one ten sam obszar mózgu co matematyka.

Profesor Cohen Kadosh zastanawia się wpływem pandemii COVID-19. Słusznie zauważył, że nie wszystkie dzieci w pełni skupić się na edukacji. Stawia też pytanie jaki wpływ na rozwój będzie miała absencja od nauki skoro już przerwa w nauce matematyki powoduje zmiany w mózgu.

Źródło: https://www.pnas.org/content/118/24/e2013155118

Author

Uwielbiam nowe technologie oraz wszelkiego rodzaju gadżety (ale tylko te użyteczne). Pochłaniam nowości i ciekawostki związane z technologią. Uważam, że technologia może nam bardzo pomóc (o ile będzie używana z rozwagą). Na etacie programuję w JavaScript, w wolnej chwili cykam zdjęcia.

Skomentuj