Liczą spalone kalorie, monitorują pracę serca, pozwalają na odbieranie wiadomości, są wyposażone w GPS, a to jedynie kilka funkcji jakie pełnią smartwache. Cieszą się coraz większym zainteresowaniem nie tylko wśród sportowców ale też osób starszych. Co jakiś czas pojawiają się nowe modele, a sklepy z elektroniką chcą skusić konsumentów swoimi ofertami.
Dzięki bazie danych firmy Dealavo przeanalizowaliśmy ceny 12 popularnych modeli smartwatchy i smartbandów, aby odpowiedzieć na pytanie kiedy jest najlepszy czas na zakup tego gadżetu.
Analiza
Do analizy posłużyliśmy się cenami wybranych modeli:
Model | Średnia cena w marcu [PLN] |
---|---|
Xiaomi Mi Band 4 | 130 |
Xiaomi Mi Band 3 | 89 |
Huawei Band 3e | 67 |
Huawei Band 2 | 166 |
Samsung Smartwatch Galaxy | 1002 |
Samsung Smartwatch Galaxy ACTIVE 2 | 1625 |
Suunto 5 G1 | 1159 |
Suunto 3 Fitness | 757 |
Garmin VIVOMOVE HR | 679 |
Garmin VIVOACTIVE 3 | 809 |
Apple Watch Nike 3 | 1341 |
Apple Watch Nike 5 | 2388 |
Jak widać w powyższej tabeli wybraliśmy modele z różnych półek cenowych. Na naszej liście znalazły się 4 proste w obsłudze i tanie smartbandy, które możemy dostać za mniej niż 200 zł. Kolejnym przedziałem były 3 smartwatche, których koszt zakupu nie przerósł 1000 zł. Uwzględniliśmy także 3 modele do 1500 zł. I smartwatche ekskluzywne na których zakup trzeba przeznaczyć ponad 1500 zł.
Musieliśmy posłużyć się metodologią, która pozwala na analizę grupy produktów, gdzie każdy z nich powinien mieć taki sam wpływ na średnią, bez względu na wartość jego ceny. Aby tego dokonać zindeksowaliśmy cenę wyjściową z pierwszego marca jako sto dla każdego z wymienionych produktów. Dla przykładu jeśli cena wyjściowa była równa 500, przypisany jej został indeks o wartości 100. Aby lepiej zrozumieć tę metodę posłużę się przykładem. Jeśli cena początkowa wynosiła 500 i otrzymała indeks o wartości 100, to po spadku do 495 indeks będzie równy 99. Posłużyło nam to do zaobserwowania trendu dla wszyszystkich analizowanych modeli bez względu na ich cenę.
Jak możemy zobaczyć na wykresie najgorszym momentem na kupno smartwatchy był kwiecień 2020 roku indeks był wtedy równy 102 czyli cena była większa niż we wcześniejszych miesiącach. Jeśli chodzi o promocje takie jak Black Friday to cena była korzystna i oscylowała na poziomie 85 punktów indeksowych, a więc była niższa o 5 punktów w stosunku do początku listopada. Podczas noworocznych promocji mogliśmy kupić zegarki jeszcze taniej, gdyż indeksy wynosiły 81 punktów. Następnie cena smartwatchy znowu skoczyła do średnio 91 punktów. Jednak największą obniżkę możemy zaobserwować o połowy marca do początku kwietnia ceny spadły diametralnie prawie o 20 punktów względem poziomu z początku miesiąca czyli do poziomu 73 punktów. W tym okresie premierę miały nowe smartbandy m.inn. marki Xiaomi, Huawei. Obecnie widzimy znowu dużą tendencję wzrostową.
Podsumowanie – kiedy najlepiej kupić smartwatcha?
Producenci nie zawsze bazują na naiwności klientów. Okazuje się, że smartwatche warto kupować w czasie wydarzeń takich jak Black Friday czy promocji z okazji nowego roku. Cena zegarków w tych okresach czasu była stosunkowo niższa niż w pozostałych miesiącach. Jednakże jeśli nie zależy nam na posiadaniu najnowszego modelu zegarka warto poczekać na promocję pozostałych modeli z okazji premiery nowego smartwatcha.