Bezpieczeństwo Technologie w bankowości

Voice phishing (vishing) – nowy typ ataku na klientów banków

Pinterest LinkedIn Tumblr

Przestępcy nie próżnują podczas trwającej pandemii koronawirusa. Są bardzo kreatywni. Od jakiegoś czasu wykorzystują voice phishing (vishing). Co to jest i jak to działa?

Co to jest voice phishing (vishing)?

Voice phishing zwany krócej vishing, to, podobnie jak phishing, metoda kradzieży danych poufnych. Jak sama nazwa wskazuje to ataku będzie wykorzystywany głos. Chodzi tutaj o rozmowy telefoniczne. Najczęstszymi ofiarami vishing są klienci banków. Przestępcy podają się za pracowników tych instytucji i próbują namówić ofiarę do podania swoich danych. Zazwyczaj są dane niezbędne do poprawnego zalogowania się na konto bankowe. Czasami takie osoby dzwoniące proszą o zainstalowanie specjalnego oprogramowania

Głównym powodem rozmowy telefonicznej są względy bezpieczeństwa danej osoby. Zazwyczaj atakujący wspomina o włamaniu na konto bankowe czy o podejrzanej aktywności na koncie.

Vishing już się odbywa na klientach polskich banków

W ostatnim czasie tego typu ataki nasiliły się. Głównie za sprawą trwającej pandemii koronawirusa. Z racji tego, że wszyscy teraz muszą przebywać w domu ciężko jest załatwić sprawy w instytucjach finansowych.

Ostrzeżenia przed atakami typu voice phishing zostały już wydane przez takiego banki jak: Idea Bank i Alior, mBank, ING oraz PKO.

Pamiętajcie! Nikt z banku nie będzie się kontaktował w tego typu sprawie. Na pewno nie będzie prosił o login i hasło. Prędzej bank zablokuje dostęp do konta i trzeba będzie osobiście wybrać się do placówki w celu odblokowania konta czy złożenia wyjaśnień.

Od ponad 5 lat dzielę się swoją wiedzą na temat elektroniki użytkowej. Tworzę poradniki technologiczne rozwiązujące realne problemy napotykane podczas użytkowania sprzętu. Recenzuję elektronikę taką jak routery, audio, smartfony, laptopy itp.

Skomentuj