Ciekawostki technologiczne VOD

Jak Netflix kategoryzuje swoich widzów?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Zastanawialiście się kiedyś skąd Netflix wie jakie filmy i seriale zlecać do produkcji by interes się im kręcił? Albo który serial nie cieszy się dużą popularnością i trzeba go zakończyć?

Skąd wiadomo o takich rzeczach? Wszystko za sprawą listu, jaki został wysłany przez Netflixa do jednej z brytyjskich komisji parlamentarnych. Owy list jest częścią trwającego badania usług wideo na żądanie (VOD) i subskrypcji usług wideo na żądanie (SVOD) w telewizji publicznej w Wielkiej Brytanii.

Netflix dzieli swoich widzów/klientów na trzy kategorie

Zanim wejdziemy w szczegóły, to warto dodać, że jedną z ważniejszych danych są oceny danego filmu lub serialu. To dzięki tej danej, firma wie czy i jak bardzo podoba się film. Ale to nie wszystko. Każdy z tych ocen ma swoją wagę, bo inną wartość będzie miała ocena „1 gwiazdki” dana przez osobę która obejrzała jeden odcinek niż od tego co obejrzała wszystkie odcinki serialu. Dlatego Netflix stworzy trzy kategorie widzów:

1. Starters (zaczynają, ale nie kończą oglądać)

Jest to grupa widzów, która ogląda początek filmu (średnio 2 minuty) lub ogląda tylko jeden odcinek serialu.

2. Completers (oglądają prawie wszystko od początku do końca)

Tą grupę widzów firma chciałaby mieć jak największą. Jest to ten typ widza, który ogląda prawie cały film lub prawie cały serial (wszystkie sezony). Oglądalność produkcji oscyluje na poziomie 90%.

3. Watchers

Cieżko konkretnie nazwać tą grupę widzów jednym zwrotem. Oni po prostu zaczynają filmy i seriale, ale ich nie kończą oglądać. Tutaj oglądalność filmu lub serialu jest na poziomie 70%.

Kluczowe dla Netflixa są pierwsze dwie grupy

Nie trudno odgadnąć, że kluczowymi grupami są te dwie pierwsze. Informacje zebrane z tych grup są przekazywane do producentów i reżyserów. Warto jeszcze dodać, że te poziom oglądalności (zainteresowania) filmu lub serialu Netflix sprawdza w dwóch etapach – w pierwszych 7 i 28 dniach od premiery.

Dane zebrane pośród widzów z tej kategorii są wykorzystywane do celów marketingowych (np. o rekordowej oglądalności). Ta grupa jest też bardziej podatna na rekomendacje.


Tym ruchem firma chciała też poprawić swój wizerunek. W ostatnim czasie pojawiło się dużo informacji na temat w jaki sposób Netflix przetwarza dane swoich użytkowników.

Uwielbiam nowe technologie oraz wszelkiego rodzaju gadżety (ale tylko te użyteczne). Pochłaniam nowości i ciekawostki związane z technologią. Uważam, że technologia może nam bardzo pomóc (o ile będzie używana z rozwagą). Na etacie programuję w JavaScript, w wolnej chwili cykam zdjęcia.

Skomentuj