ARC Rynek i Opinia na zlecenie OPPO przeprowadziło badanie, w którym zapytało Polaków jakie czynniki mają wpływ na ich decyzje zakupowe odnośnie do smartfonów i jak według nich powinien wyglądać idealny smartfon.
Zanim przejdę do konkretów, opiszę warunki w jakich odbywało się wspomniane badanie.
Badanie pt. „Drivery zakupu smartfona – design a użyteczność – czego chcą polscy użytkownicy smartfonów?” zostało w czerwcu 2022 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). Ankietowani, to osoby w wieku 18-55 lat, podsiadające smartfona na własny użytek i regularnie z niego korzystające. Dodatkowo każda z nich musiała choć raz kupić smartfon na własny użytek oraz być decyzyjna w zakresie wyboru smartfona na własny użytek. Liczebność próby wynosiła 1000 osób.
I teraz możemy przejść do konkretów. Z racji tego, że jest tego naprawdę dużo, to pogrupowałem to na kilka kategorii. Niektóre wyniki zaskakują.
Design
- Dla ponad ⅔ badanych design i ergonomia telefonu ma znacznie. Ważniejszy jest wygląd przodu telefonu niż jego tyłu (65% vs 55%).
- Design jest ważny dla 70 proc. pytanych kobiet oraz około 61 proc. mężczyzn.
- Polscy użytkownicy nie wyobrażają sobie smartfona bez diody powiadomień (70%), ale potrafią zrezygnować z wejścia mini-jack (46% chce).
- Najchętniej korzystaliby ze smartfona zrobionego z aluminium (29%), szkła (19%) lub plastiku (15%).
- 80% badanych przyznało, że dodatkowo chroni obudowę smartfona, z czego połowa korzysta z etui ochronnego. 60% badanych preferuje nieprzezroczyste obudowy etui.
- Smartfony mniejsze niż 5 cali wybrałby co dwudziesty ankietowany.
- Czarny jest kolorem pierwszego wyboru dla 40 procent z nich, w tym 56 procent mężczyzn. Kolejnymi „fajnymi” kolorami okazały się: niebieski (19 proc.), gradient [przejście tonalne] (11 proc.), biały (8 proc) i różowy (5 proc.). Jeśli mieliby wybrać jakiś inny kolor niż za pierwszym razem, to byłby to w kolejności niebieski (26 proc.), czarny (20 proc.), gradient (17 proc.), biały (16 proc.) oraz różowy (6 proc.).
Bezpieczeństwo (zabezpieczenia telefonu)
- Około 15 proc. osób w żaden sposób nie zabezpiecza swojego smartfona!
- Blisko 30 procent badanych zadeklarowało, że korzysta z więcej niż jednego środka bezpieczeństwa.
- Najpopularniejszymi metodami są czytnik linii papilarnych oraz PIN.
- Czytnik linii papilarnych powinien się on znajdować z przodu urządzenia na ekranie (24 proc.) lub z tyłu urządzenia pod aparatem fotograficznym (21 proc.).
Funkcje telefonu
Ważne dla użytkowników są:
- rodzaj wejścia USB (63%),
- ułożenie przycisków funkcyjnych (59%),
- slot na kartę pamięci (57 proc.),
- gniazdo mini-jack (46 proc.)
Aparaty
Chociaż jakość zdjęć, czyli dobry aparat fotograficzny, jest jednym z najistotniejszych aspektów na jakie zwracają uwagę użytkownicy smartfonów to liczba obiektywów i ich ułożenie nie jest dla nich specjalnie istotna. Jeśli mieliby wybierać to zdecydowaliby się na obiektywy zgrupowane obok siebie lub w pozycji pionowej.
Ci, dla których ważna jest liczba obiektywów, uważają, że dzięki nim osiągną lepszą jakość zdjęć (58 proc.) Osoby, które są zdania, że liczba obiektywów nie ma znaczenia najczęściej wskazują na to, że jakość zdjęcia nie zależy od ich liczby.
Pieniądze i czas użytkowania
- Polacy kupują telefon na lata. Ponad połowa zmienia go rzadziej niż co dwa lata.
- Jeśli do tej pory blisko 50 procent wydało na smartfon kwotę do 1400 zł, tak w przyszłości będzie to około 36 procent.
- Ankietowani przyznali, że przy zakupie kolejnego modelu chcą na niego wydać więcej pieniędzy. Za każde nowe urządzenie średnio 2270 zł.
- Trochę ponad połowa ankietowanych (54%) wskazała, że logo producenta na telefonie nie ma żadnego znaczenia. Co ciekawe, wraz ze wzrostem ceny telefonu pojawienie są znaczka już ma znaczenie. Dla blisko 30 procent osób kwota powyżej 4200 zł powoduje, że „metka” musi być.