„Gambit Królowej” produkcji Netflixa był najczęściej oglądanym miniserialem w Polsce na tej platformie streamingowej. Jak się okazuje, wpłynął też na nasze życie. Część z nas zapragnęła grać w szachy.
W ciągu pierwszych 28 dni od premiery, Gambit Królowej został obejrzany w 62 milionach domów. Produkcja piastowała miejsce w pierwszej dziesiątce w 92 krajach (Polska) i pierwsze miejsce w 63 krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, Argentynie, Izraelu czy Republice Południowej Afryki.
Boom na szachy na świecie
Zanim przejdę do meritum sprawy przedstawię kilka ciekawych faktów związanych z premierą tego miniserialu:
- Książka Waltera Tevisa z 1983 „The Queen’s Gambit” znalazła się na liście bestsellerów The New York Timesa. 37 lat po jej wydaniu.
- Zapytania w Google o szachy podwoiły się, a zapytanie „jak grać w szachy” zanotowało dziesięciokrotny wzrost.
- Zapytania o zestawy szachowe na eBay’u wzrosły o 250%.
- Goliath Games (międzynarodowy producentem i dystrybutor zabawek i gier) twierdzi, że sprzedaż szachów wzrosła o ponad 170%.
- Jak podał serwis Chess.com, liczba nowych graczy zwiększyła się pięciokrotnie!
- Międzynarodowa Federacja Szachowa (FIDE) podała, że wzrosło zainteresowanie przyszłorocznymi Mistrzostwami Świata.
Gambit Królowej w Polsce
Gambit Królowej w Polsce cieszył się też dużym zainteresowaniem ze względu na „akcent polski”. W rolę głównego przeciwnika Beth Harmon (Anya Taylor-Joy) – Wasilija Borgova wcielił się Marcin Dorociński.
Aby sprawdzić jak duży wpływ miał ten miniserial na nas, spytałem o szczegóły m.in. Allegro.
Na Allegro dwukrotny wzrost sprzedaży!
Popularność zdecydowanie przełożyła się na wzrost w tej kategorii po premierze. Jest to 127% wzrostu sprzedaży rok do roku na tym asortymencie po premierze serialu i jest to znacznie powyżej średniej wzrostu, którą odnotowuje kategoria.
Jak widać wzrost jest całkiem spory.
Na Ceneo podobnie
Na Ceneo.pl odnotowaliśmy wzrost przejść do sklepów rok do roku w okresie 23.10-30.12 na poziomie 125%. Wzrost przejść do sklepów w ciągu 30 dni po premierze serialu wyniósł 78%. Liczba wyszukań frazy „Szachy” i podobnych wzrosła rok do roku w okresie 23.10-30.12 o 101%.
Co więcej, od Ceneo dostałem ładny wykres ilustrujący zainteresowanie szachami przed i po premierze filmu.
Oczywiście prośby o komentarz były wysyłane jeszcze do innych serwisów jak i tych mocniej związanymi z szachami. Niestety powyższe informacje, to jedyny jakie udało mi się zebrać na potrzeby tego wpisu. Oczywiście jak pojawią się nowe informacje z danymi, to oczywiście wpis zostanie zaktualizowany.
Źródło: Netflix/inf. własna