Ciekawostki technologiczne

Gambit Królowej od Netflixa zwiększył zainteresowanie szachami w Polsce

Pinterest LinkedIn Tumblr

„Gambit Królowej” produkcji Netflixa był najczęściej oglądanym miniserialem w Polsce na tej platformie streamingowej. Jak się okazuje, wpłynął też na nasze życie. Część z nas zapragnęła grać w szachy.

W ciągu pierwszych 28 dni od premiery, Gambit Królowej został obejrzany w 62 milionach domów. Produkcja piastowała miejsce w pierwszej dziesiątce w 92 krajach (Polska) i pierwsze miejsce w 63 krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, Argentynie, Izraelu czy Republice Południowej Afryki.

Boom na szachy na świecie

Zanim przejdę do meritum sprawy przedstawię kilka ciekawych faktów związanych z premierą tego miniserialu:

  1. Książka Waltera Tevisa z 1983 „The Queen’s Gambit” znalazła się na liście bestsellerów The New York Timesa. 37 lat po jej wydaniu.
  2. Zapytania w Google o szachy podwoiły się, a zapytanie „jak grać w szachy” zanotowało dziesięciokrotny wzrost.
  3. Zapytania o zestawy szachowe na eBay’u wzrosły o 250%.
  4. Goliath Games (międzynarodowy producentem i dystrybutor zabawek i gier) twierdzi, że sprzedaż szachów wzrosła o ponad 170%.
  5. Jak podał serwis Chess.com, liczba nowych graczy zwiększyła się pięciokrotnie!
  6. Międzynarodowa Federacja Szachowa (FIDE) podała, że wzrosło zainteresowanie przyszłorocznymi Mistrzostwami Świata.

Gambit Królowej w Polsce

Gambit Królowej w Polsce cieszył się też dużym zainteresowaniem ze względu na „akcent polski”. W rolę głównego przeciwnika Beth Harmon (Anya Taylor-Joy) – Wasilija Borgova wcielił się Marcin Dorociński.

Aby sprawdzić jak duży wpływ miał ten miniserial na nas, spytałem o szczegóły m.in. Allegro.

Na Allegro dwukrotny wzrost sprzedaży!

Popularność zdecydowanie przełożyła się na wzrost w tej kategorii po premierze. Jest to 127% wzrostu sprzedaży rok do roku na tym asortymencie po premierze serialu i jest to znacznie powyżej średniej wzrostu, którą odnotowuje kategoria.

Jak widać wzrost jest całkiem spory.

Na Ceneo podobnie

Na Ceneo.pl odnotowaliśmy wzrost przejść do sklepów rok do roku w okresie 23.10-30.12 na poziomie 125%. Wzrost przejść do sklepów w ciągu 30 dni po premierze serialu wyniósł 78%. Liczba wyszukań frazy „Szachy” i podobnych wzrosła rok do roku w okresie 23.10-30.12 o 101%.

Co więcej, od Ceneo dostałem ładny wykres ilustrujący zainteresowanie szachami przed i po premierze filmu.

Oczywiście prośby o komentarz były wysyłane jeszcze do innych serwisów jak i tych mocniej związanymi z szachami. Niestety powyższe informacje, to jedyny jakie udało mi się zebrać na potrzeby tego wpisu. Oczywiście jak pojawią się nowe informacje z danymi, to oczywiście wpis zostanie zaktualizowany.

Źródło: Netflix/inf. własna

Uwielbiam nowe technologie oraz wszelkiego rodzaju gadżety (ale tylko te użyteczne). Pochłaniam nowości i ciekawostki związane z technologią. Uważam, że technologia może nam bardzo pomóc (o ile będzie używana z rozwagą). Z zawodu jestem programistą JavaScript.

Skomentuj