Naukowcy odkryli związek między dłuższym czasem spędzonym na grach wideo a wzrostem inteligencji u dzieci. To podważa przekonanie, że granie jest szkodliwe dla najmłodszych.
Różnice w zdolnościach poznawczych
Choć różnice w zdolnościach poznawczych były niewielkie i nie wystarczyły, by wykazać związek przyczynowy, były zauważalne. Badanie z 2022 roku uwzględniło różnice genetyczne oraz socjoekonomiczne pochodzenie dzieci.
Wpływ mediów cyfrowych
Z drugiej strony, oglądanie telewizji i korzystanie z mediów społecznościowych nie miało zauważalnego wpływu na inteligencję. Wyniki tych badań mogą być przydatne w debacie o odpowiedniej ilości czasu spędzanego przed ekranem przez dzieci.
Media cyfrowe definiują współczesne dzieciństwo, ale ich wpływ na nie jest niejasny i intensywnie dyskutowany.
Takie wnioski napisali badacze z Holandii, Niemiec i Szwecji w opublikowanym artykule.
Badanie dzieci w USA
Naukowcy przyjrzeli się zapisom czasu spędzonego przed ekranem u 9 855 dzieci z badania ABCD, w wieku 9 lub 10 lat. Wszystkie dzieci pochodziły z USA. Średnio dzieci te spędzały 2,5 godziny dziennie na oglądaniu telewizji lub filmów w Internecie, 1 godzinę na grach wideo oraz pół godziny na internecie.
Wyniki badania – wzrost IQ
Następnie zebrano dane dla ponad 5 000 z tych dzieci dwa lata później. Dzieci, które w tym czasie grały więcej niż inne, zanotowały wzrost IQ o 2,5 punktu powyżej przeciętnej.
Wzrost IQ oparty był na wynikach dzieci w zadaniach związanych z rozumieniem tekstu, przetwarzaniem przestrzenno-wizualnym, pamięcią, elastycznym myśleniem i samokontrolą.
Znaczenie badań
Warto zauważyć, że badanie dotyczyło tylko dzieci w USA i nie różnicowało typów gier (telefon vs konsola). Mimowszystko to dostarcza cennych informacji o grach wideo i IQ. Wspiera także ideę, że inteligencja nie jest wrodzoną stałą.
Nasze wyniki wspierają tezę, że czas spędzany przed ekranem nie osłabia zdolności poznawczych dzieci, a granie w gry wideo może rzeczywiście zwiększyć inteligencję.neurobiolog Torkel Klingberg z Instytutu Karolinska w Szwecji (badanie z 2022 roku)
To nie pierwsze tego typu badania
Nie jest to pierwsze badanie sugerujące związek między czasem spędzonym na grach a rozwojem zdolności poznawczych dzieci. Naukowcy zwracają uwagę, że małe próby, różnorodność badań oraz brak uwzględnienia czynników genetycznych i socjoekonomicznych prowadziły do sprzecznych raportów o wpływie czasu spędzonego przed ekranem.
Wpływ na rozwój inteligencji zależy od wielu czynników oraz różnych sposobów, w jakie czas spędzany przed ekranem oddziałuje na nasze ciała i nawyki. Dlatego potrzebne są dalsze badania.