Muszę docenić niekonwencjonalne podejście North Face do „pozycjonowania” swojego brandu w Google. Bardzo pomysłowe i przemyślane. Szanuję bardzo!
Ale po kolei.
Większość z nas kojarzy firmę The North Face – znanego producenta odzieży turystycznej. Firma postanowiła poprawić swoją widoczność w Google Image i pozycjonować się w bardzo niekonwencjonalny sposób.
Firma zauważyła, że większość podróży do znanych miejsc turystycznych w większości przypadków rozpoczyna się od Google (bo jakże by inaczej?). To co zauważyli następnie, to że prawie zawsze na pierwszej pozycji znajdowała się strona Wikipedii. Zdjęcie atrakcji turystycznej znajdowało się jako pierwsze w Google Images.
I teraz wkracza The North Face, całe na biało (lub szaro). Firma wysłała swoich ludzi w podane lokalizacje by zrobić zdjęcia z lokowaniem swoich produktów. Następnie podmieniła zdjęcia na te swoje. Efekt? Po jakimś czasie pojawiały się te nowe, z logiem firmy. Proste i genialne, co nie?
Firma postanowiła się nawet pochwalić swoim osiągnięciem na filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=kYTBS4Gghvw
I gdyby nie ten filmik, to pewnie nikt by tego nie zauważył. Internet rządzi się swoimi prawami. Edytorzy Wikipedii postanowili przywrócić wszystkie zdjęcia oraz zgłosili konto North Face jako łamiące zasady korzystania z serwisu.
Thanks to this braggadocio video and your article we’ve now removed the product-placement from all article. The user accounts behind the edits have been reported for breaching the Terms of User for undisclosed paid advocacy. https://t.co/XFODUri5sF For shame @TheNorthFace.
— Liam Wyatt (@Wittylama) 28 maja 2019
Firma miała swoje 5 minut w Google Images. Skończyło się tak, że szef North Face musiał przeprosić za wykorzystanie Wikipedii.
We believe deeply in @Wikipedia’s mission and apologize for engaging in activity inconsistent with those principles. Effective immediately, we have ended the campaign and moving forward, we’ll commit to ensuring that our teams and vendors are better trained on the site policies.
— The North Face (@thenorthface) 30 maja 2019
Dodatkowo Wikipedia skrytykowała całą kampanię reklamową jako nieetyczną i nadużywającą zaufanie serwisu.
Ciekawi mnie też fakt, że nikt w naszym kraju nie wpadł na taki pomysł jako pierwszy. Pomijając już te wszystkie etyczne sprawy szanuję North Face za pomysłowość.
komentarzy 7
W naszym kraju nikt nie edytuje wiki z uwagi na to ze jej okupanci cofają każda inna niż własna zmiana bez jej czytania
Nieprawda. Wielokrotnie dodaję różne informacje do Wiki i cierpliwie czekam na akcept. Jak się zrobi to porządnie to jest OK. Jak nie to się poprawia. I tyle.
Pawle so true 🙂
Daj do siebie kontakt 😉
A mogli się nie chwalić … 🙂 To by zostało przez długi czas.
Tematyczne strony z dobrym contentem to nie nowość na Wikipedii. Opiera się ona nie tylko na źródłach encyklopedycznych. Wiele linków umieściłem na Wikipedii w ramach obopólnej korzyści – strona ma wartościowy link, Wiki ma dane z wiarygodnego źródła branżowego. Linki są aktywne już od paru lat.
No nie ma to jak się pochwalić, ach ta próżność 😉