Ciekawe akcje marketingowe

North Face chciał „shackować” Wikipedię podmieniając obrazki by zdominować wyniki wyszukiwania w Google

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Muszę docenić niekonwencjonalne podejście North Face do „pozycjonowania” swojego brandu w Google. Bardzo pomysłowe i przemyślane. Szanuję bardzo!

Ale po kolei.

Większość z nas kojarzy firmę The North Face – znanego producenta odzieży turystycznej. Firma postanowiła poprawić swoją widoczność w Google Image i pozycjonować się w bardzo niekonwencjonalny sposób.

Firma zauważyła, że większość podróży do znanych miejsc turystycznych w większości przypadków rozpoczyna się od Google (bo jakże by inaczej?). To co zauważyli następnie, to że prawie zawsze na pierwszej pozycji znajdowała się strona Wikipedii. Zdjęcie atrakcji turystycznej znajdowało się jako pierwsze w Google Images.

I teraz wkracza The North Face, całe na biało (lub szaro). Firma wysłała swoich ludzi w podane lokalizacje by zrobić zdjęcia z lokowaniem swoich produktów. Następnie podmieniła zdjęcia na te swoje. Efekt? Po jakimś czasie pojawiały się te nowe, z logiem firmy. Proste i genialne, co nie?

Firma postanowiła się nawet pochwalić swoim osiągnięciem na filmie:

https://www.youtube.com/watch?v=kYTBS4Gghvw

I gdyby nie ten filmik, to pewnie nikt by tego nie zauważył. Internet rządzi się swoimi prawami. Edytorzy Wikipedii postanowili przywrócić wszystkie zdjęcia oraz zgłosili konto North Face jako łamiące zasady korzystania z serwisu.

Firma miała swoje 5 minut w Google Images. Skończyło się tak, że szef North Face musiał przeprosić za wykorzystanie Wikipedii.

Dodatkowo Wikipedia skrytykowała całą kampanię reklamową jako nieetyczną i nadużywającą zaufanie serwisu.

Ciekawi mnie też fakt, że nikt w naszym kraju nie wpadł na taki pomysł jako pierwszy. Pomijając już te wszystkie etyczne sprawy szanuję North Face za pomysłowość.

Uwielbiam nowe technologie oraz wszelkiego rodzaju gadżety (ale tylko te użyteczne). Pochłaniam nowości i ciekawostki związane z technologią. Uważam, że technologia może nam bardzo pomóc (o ile będzie używana z rozwagą). Na etacie programuję w JavaScript, w wolnej chwili cykam zdjęcia.

7 komentarzy

  1. W naszym kraju nikt nie edytuje wiki z uwagi na to ze jej okupanci cofają każda inna niż własna zmiana bez jej czytania

  2. Tematyczne strony z dobrym contentem to nie nowość na Wikipedii. Opiera się ona nie tylko na źródłach encyklopedycznych. Wiele linków umieściłem na Wikipedii w ramach obopólnej korzyści – strona ma wartościowy link, Wiki ma dane z wiarygodnego źródła branżowego. Linki są aktywne już od paru lat.

Skomentuj