Każdy moment, w którym nasz laptop czy tablet odmówi posłuszeństwa, jest nieodpowiedni. Czy to podczas przygotowywania ważnej prezentacji do pracy, pisania pracy magisterskiej, w trakcie pokonywania kolejnego levelu gry czy oglądania pasjonującego filmu – zawsze będzie to nieodpowiednia chwila i poważny kłopot. Prócz konieczności poradzenia sobie z konsekwencjami przerwanej czynności, człowiek staje wobec ważnego pytania: co zrobić z zepsutym sprzętem, czy naprawa laptopów jest możliwa?
Gwarancja na naprawę
Zdecydowaną większość usterek, powstałych podczas użytkowania laptopów czy tabletów, da się szybko i łatwo usunąć. Najczęściej są to błahe rzeczy, z którymi każdy serwis, czy pasjonat informatyki będzie umiał się szybko rozprawić. Oczywiście, najlepiej, gdy awaria – skoro już musi się pojawiać – zaistniała w okresie trwania gwarancji. Wówczas nie ma problemu, bo elektronikę naprawi firma, która ją wyprodukowała. Większość producentów udziela dwóch lat gwarancji na wszelkiego rodzaju awarie. Należy pamiętać o tym, że dotyczy to przede wszystkim usterek powstałych podczas właściwego korzystania
z laptopa czy tabletu. Uszkodzenia powstałe z winy użytkownika często wymagają wykupienia dodatkowego pakietu ubezpieczenia sprzętu – dobrze o tym pamiętać już podczas dokonywania zakupu.
Naprawy serwisowe
Co jednak w sytuacji, gdy laptop czy tablet zepsuł nam się już po okresie gwarancji wskazanym przez producenta? Wówczas warto zadzwonić na infolinię firmy, która sprzęt wyprodukowała – być może istnieje jeszcze jakiś okres ochronny. Jeżeli nie, to trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: czy warto naprawiać, czy lepiej kupić nowy sprzęt? Wszystko zależy od tego, co uległo awarii i…jakim laptopem/tabletem dysponujemy. Jeżeli nasz sprzęt ma mocny, wydajny procesor i dedykowaną kartę graficzną, to nawet wymiana płyty głównej (koszt ok. 800 – 1000 zł) będzie tańsza, niż zakup nowego komputera. Dobry, solidny laptop to sprzęt, który warto naprawiać. Wskazane jest poszukanie serwisu, który będzie oferować usuwanie szkód nie tylko w szybkim tempie i po okazyjnej cenie, ale takiego, który udzieli gwarancji na wykonane przez siebie naprawy.
Nowy a naprawiony
Jeżeli masz laptop słabszy, warto rozważyć, co bardziej będzie ci się opłacać. Tańsze komputery często są słabsze, bardziej awaryjne – może to wiązać się z tym, że po jednej naprawie, będzie czekać cię kolejna. Dobrze wówczas porównać koszty związane z naprawą laptopa czy tabletu z ceną, którą byś musiał zapłacić za nowy sprzęt tej samej klasy. Oczywiście, dochodzą do tego również czynniki pozaekonomiczne. Wiadomy jest bowiem, że nowy laptop czy tablet wiąże się z koniecznością przeniesienia wszystkich danych ze starego nośnika. Do tego dochodzi jeszcze przyzwyczajenie do posiadanego komputera i jego spersonalizowanie – z nowym sprzętem “znajomość” trzeba rozpoczynać od nowa.
Części zamienne
Trzeba mieć na uwadze też to, że istnieją awarie, z którymi bez problemu można sobie poradzić samemu. Często są to drobne usterki i problemy, takie jak zużycie baterii, która nie jest w stanie utrzymać laptopa przy pracy, zagubione lub przepalone zasilacze, zepsute gniazda USB, pęknięte obudowy czy starte klawiatury. Wszystko to są rzeczy, z których naprawą lub wymianą bez problemu poradzi sobie nawet laik. Co ważne, części wymiennych nie musisz kupować bezpośrednio u producenta, możesz poszukać tańszych opcji. Nawet jeżeli nie dostaniesz ich w pobliskim serwisie, nie rezygnuj – sprawdź dostępność w Internecie. To dobra i sprawdzona alternatywa dla chcących przedłużyć życie swojego komputera.
Zyski z samodzielności
Zakupy w sklepie internetowym są też świetnym rozwiązaniem dla tych, którzy mają duszę majsterkowicza i potrafią sami dokonać napraw w swoim sprzęcie. Coś, co według serwisów jest często mało opłacalne – jak choćby pęknięcia matryc – przy samodzielnej wymianie przestaje być problemem. Dzięki temu nie ma potrzeby męczenia się z zarysowanymi ekranami czy martwymi pikselami. Jeżeli tylko potrafimy to zrobić sami, to ograniczymy koszty do ceny, którą trzeba zapłacić za części zamienne, a to naprawdę niewielki koszt w stosunku do napraw w profesjonalnych serwisach czy zakupu nowego sprzętu.
Laptopy i tablety zaczynają psuć się najczęściej po dwóch – trzech latach od momentu zakupu. Duży wpływ na to, jak długo sprzęt będzie pracować bezawaryjnie, ma to, jak bardzo jest eksploatowany i jak o niego dbamy. Jednak, jeśli nawet zaczyna odmawiać nam współpracy, nie znaczy to, że należy się go pozbyć. Często wystarczy drobna i mało kosztowna naprawa, by cieszyć się dobrym tabletem i laptopem przez długie lata.
komentarze 3
Witam,
co do naprawy laptopów, to najlepiej chyba mimo wszystko zlecić je profesjonalistom. Rozkręcanie a następnie skręcanie całości może być dość trudne, a co by nie mówić, w środku też są rzeczy, które można popsuć.
Pozdrawiam
Dokładnie, zawsze lepiej wyłożyć troche więcej pieniędzy i sprzęt zabrać do specjalisty. Sami możemy więcej szkody narobić… no chyba, że sami jesteśmy specjalistami 🙂 W każdym razie warto się zastanowić przed taką decyzją.
Dodatkowa gwarancja niestety jest bardzo droga , w dodatku często jak się okazuje w praktyce nie obejmuje wielu usterek.