Drony Poradniki

Kurs na licencję BVLOS – krok po kroku

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Certyfikat na drona to dokument, który pozwala użytkownikowi drona do wykonywania lotów. Ważne są niuanse takie jak waga urządzenia, obecność kamery czy wysokość na którą właściciel chce się wzbić. By móc latać należy spełnić kilka warunków przypisanych do każdej podkategorii. Można je przyrównać do kategorii w jakich zdaje się prawo jazdy.

Latanie bez uprawnień

Istnieje możliwość latania legalnie bez uprawnień. Przykładem mogą być drony uznawane za zabawki, często kupowane dzieciom i nastolatkom. Najważniejsze by nie przekroczyły one masy 250 g (niektóre źródła podają 249 g). Wtedy nie trzeba nawet rejestrować urządzenia w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Sytuacja zmienia się, gdy posiadany dron ma wbudowaną kamerę. Wtedy jego rejestracja jest obowiązkowa, ale szkolenia i licencje już nie, choć warto je zaliczyć.

Warto wspomnieć, że jeśli chcemy wykorzystać drona do pracy, np. jako fotograf ślubny musimy posiadać licencję.

Latanie dronem musi odbywać się w zasięgu wzroku pilota (co często sprowadza się do 120 m od najbliższego miejsca do ziemi) oraz w odległości minimalnej 150 m od zabudowań i postronnych ludzi. Na każdym posiadanym i zarejestrowanym dronie należy umieścić również swój numer operatora.

VLOS a BVLOS

VLOS (ang. Visual Line of Sight) to loty w zasięgu wzroku operatora drona. Zależnie od sprzętu, obecności osób postronnych oraz zabudowań loty dzielone są na różne stopnie ryzyka i wymagają różnych szkoleń (są to szkolenia z podkategorii A1, A2 oraz A3 o których więcej będzie w dalszym tekście).

BVLOS (ang. Beyond Visual Line of Sight) to loty poza zasięgiem wzroku pilota. By wykonywać operacje z tej kategorii należy zachować bezpieczną odległość od osób postronnych i nie przekraczać 1 km odległości drona w poziomie od pilota. Loty BVLOS są głównie przeznaczone do wykonywania specjalistycznych przedsięwzięć, ponieważ wymagają konkretnej wiedzy oraz doświadczenia operatora urządzenia. Przed każdym startem należy otrzymać zgodę Urzędu Lotnictwa Cywilnego na daną operację.

Kategoria otwarta VLOS

Loty w tej kategorii umożliwiają na przeloty niskiego ryzyka i nie wymagają uprzedniego zezwolenia na lot z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Loty odbywają się w odległości nie większej niż 120 m od najbliższego punktu na ziemi, dronami o masie nie przekraczającej 25 kg. Kategoria ta dzieli się na trzy podkategorie: A1, A2, A3. Przed rozpoczęciem szkolenia na daną podkategorię trzeba drona zarejestrować. Szkolenia odbywają się online, tak samo test, który składa się z 40 pytań i aby zdać należy odpowiedzieć na minimum 30 poprawnie. Dla kategorii A1 i A3 wystarczy szkolenie i test online, jednak w przypadku A2 oprócz nich odbywa się szkolenie praktyczne przeprowadzane w trybie samokształcenia oraz zalicza się egzamin teoretyczny prowadzony przez wyznaczony podmiot.

Lista podmiotów jest ogólnie dostępna. Minimalny wiek pilota wynosi 16 lat. Wiek nie obowiązuje wtedy, gdy lot odbywa się pod nadzorem pilota z odpowiednimi kompetencjami. Zakazuje się by pilot podczas wykonywania lotu był pod wpływem jakichkolwiek substancji psychoaktywnych czy alkoholu.

Więcej znajdziesz na: https://ironsky.pl/szkolenia-uavo/bvlos

Uwielbiam nowe technologie oraz wszelkiego rodzaju gadżety (ale tylko te użyteczne). Pochłaniam nowości i ciekawostki związane z technologią. Uważam, że technologia może nam bardzo pomóc (o ile będzie używana z rozwagą). Z zawodu jestem programistą JavaScript.

Skomentuj