Temat ograniczania karty graficznej przez procesor jest wałkowany od dawna. Setki osób na różnych forach spierają się o wpływ procesora na wydajność w grach. I chociaż obecnie przyjęło się, że procesor nie gra pierwszych skrzypiec, to czy jest to regułą?

Mit ten miałem okazję sprawdzić 2 lata temu, gdy jeszcze posiadałem  stacjonarny komputer, a temat ograniczania karty graficznej był na topie. Niestety nie miałem wówczas okazji do napisania podobnego tekstu, jednakże po przekopaniu starych plików i dawnych wyników z benchmarków znalazłem kilka wykresów i zrzutów ekranu świadczących o wpływie procesora na klatki w grach.

Platforma testowa

Procesor:  Intel Pentium Dual Core E2160 1,8GHz@2,6GHz

Chłodzenie: BOX 

Płyta główna: DFI Infinity P965 Dark-S 

Pamięć Ram: Kingmax 2GB DDR2 800MHz

Karta graficzna: Palit GeForce 9600GT 512MB DDR3

Dysk twardy: Maxtor 160GB SATA

Zasilacz: Chieftec GPS 350FB

Już w 2010 roku, kiedy po raz pierwszy podszedłem do tematu moja konfiguracja nie należała do demonów szybkości, jednakże wciąż pozwalała na uruchomienie ciekawych tytułów w przyzwoitych rozdzielczościach.

Przeprowadzone testy

Niestety przeprowadzone przeze mnie testy były dość wybiórcze i opierały się wyłącznie na wynikach w grach, jednakże ich wyniki wydają się wystarczające do postawienia pewnych tez. Testy były przeprowadzone na grach: GTA IV, Battlefield Bad Company 2, Call of Duty Modern Warfare oraz NeedForSpeed Pro Street.

 

GTA IV zawsze uchodziło za grę, która lubi procesor. Przeprowadzone testy potwierdziły tą tezę, a wyniki liczba klatek po podkręceniu wzrosła niemal o 30%. Tym samym możemy przyznać punkt zwolennikom teorii o ograniczaniu karty graficznej.

 

 

Kolejną grą w testach był Battlefield Bad Company 2. Chociaż w dniu premiery gra straszyła olbrzymimi wymaganiami, nawet na słabszych komputerach działała całkiem sprawnie. Jak pokazują testy procesor w tym wypadku ma niewielkie znaczenie i różnice w wydajności przez i po podkręceniu są niewielkie.

 

Inną popularną strzelanką jest Call of Duty Modern Warfare. Gra jest już dość leciwa, ponieważ ma pięć lat, ale do dziś jest dość popularna, głównie za sprawą świetnego trybu multiplayer. W przeprowadzonych testach. Jako, że gra ma dość niskie wymagania, w przeprowadzonych testach nie było wyraźnego zwiększenia ilości klatek po podkręceniu procesora.

 

Ostatnią grą w teście był NeedForSpeed Pro Street. Gra, podobnie jak COD 4 nie ma olbrzymich wymagań i bez problemu radzą sobie z nią słabsze komputery. Tak też było w moim przypadku i osiągnięte wyniki były całkiem przyzwoite. Jak widać na wykresie, wyniki osiągnięte przez platformę w różnych konfiguracjach procesora niewiele się od siebie różnią.

Podsumowanie

Chociaż testy przeze mnie przeprowadzone nie są kompletne, myślę że płyną z nich pewne wnioski. Po pierwsze w przypadku dobrze zoptymalizowanej gry, procesor nie ma tak dużego znaczenia jak dobra karta graficzna i połączenie nawet najsolidniejszych kart graficznych z miernymi procesorami wcale nie musi oznaczać marnotrawstwa. Z drugiej strony w żadnym z testów podkręcony procesor nie przegrał z taktowaniem domyślnym, a wręcz wygrywał o kilka procent. Jednakże warto zauważyć, że podkręcenie prawie 30% dało tylko kilka procent wydajności w grach.

Odkopane przeze mnie testy wskazują, że mit dot. ograniczania karty graficznej przez procesor pozostaje tylko mitem, jednakże nie jestem dzisiaj jednoznacznie opowiedzieć się po jednej ze stron. Musiałbym przeprowadzić dokładniejsze testy i dopiero wtedy mógłbym potwierdzić lub obalić konkretną hipotezę. Na dzień dzisiejszy mogę jedynie obiecać, że do tematu niebawem wrócę, lecz najpierw muszę zaopatrzyć się w komputer stacjonarny oparty na nowszych podzespołach.