Łączenie funkcji dwóch i więcej urządzeń w jednym jest jednym z przejawów cyfrowej twórczości naszych czasów. Spod loga Samsunga wyszedł uniwersalny Galaxy łączący telefon komórkowy z przenośnym komputerem – w zwieńczeniu smartfon. Także telewizory nie zostały z tyłu. Przykładem jest tutaj pomysł znany jako smart TV – to zaskakujące, a w gruncie rzeczy wciąż nierozgryzione przez użytkowników połączenie stacjonarnego telewizora z wtyczką sieciową.

Zachować centrum rozrywki

Telewizja została uznana za najbardziej przełomowe medium minionego wieku. Jeszcze w dobie przemysłowej, aż po ostatnią dekadę, telewizor wyznaczał centrum kulturowe każdego mieszkania. Specjalne miejsce na „transmiter” i dostęp wzrokowy z każdego miejsca siedzącego stanowiły podstawę. Wspólnie zasiadająca do oglądania rodzina oddawała się wręcz mistycznemu rytuałowi, oczekując na ulubiony film, porcję wiadomości, seriale itp.

Rozwój nowych technologii, a zwłaszcza odejście w skalę mikro – czego dowodem są coraz pojemniejsze pendrivy, karty mikro SD, odtwarzacze mp3, mp4, w końcu same telefony komórkowe – musiał odbić się czkawką na telewizji. Choć i tu obserwujemy nieustanny postęp, czego dowodem są kineskopy LCD, dyskutowana plazma, ale i cyfrowa jakość obrazu. Wciąż „zwykłe”, choć unowocześniane telewizory mają jedną, poważną stratę do innych „mobilów” – brak dostępu do sieci, która pozwala użytkownikom na wybranie takich usług jakich tylko potrzebują. W przypadku telewizorów chodzi o produkty oglądane – filmy, czy seriale.

Telewizja w internecie to nie ta jakość

Pierwszym połączeniem funkcji telewizji i internetu była telewizja w sieci. Od pierwszych jej chwil uwidoczniła się jej zaleta: brak wyznaczonej odgórnie ramówki. Elektorat telewizyjny powoli przenosił się na firmowe kanały, pojawiały się kolejne produkcje innowacyjnych internautów. Przykładem takiej TV jest wciąż popularna witryna tosiewytnie.pl.

Jedyną wadą telewizji internetowej jest fakt, że nie została stworzona i przeznaczona na duże ekrany z obrazem wysokiej jakości. Przekopujący sieć w poszukiwaniu ulubionej produkcji zatriumfowali dopiero po wdrożeniu na skalę masową technologii smart TV.

Smart TV – ostatni etap ewolucji telewizji?

Podłączenie stacjonarnych telewizorów do Wi-fi, czy przez zwykły Ethernet – zmienia faktyczne zadania telewizji. Przenosi się ona w świat mediów społecznościowych (od Facebooka po małe portale), platformy informacyjnej czy komunikatorów internetowych (Skype, Gadu-Gadu). Do tego dochodzą platformy filmowe, płatne (Youtube) jak i odpłatne (Netflix).