O świecie SEO, problemach branży, uczciwości, aktualnych trendach i przyszłości usług pozycjonowania stron internetowych rozmawialiśmy z Jonaszem Jasińskim, Prezesem Zarządu i Założycielem prężnie rozwijającej się agencji marketingu internetowego z Poznania – BlueSky System.

Rafał Jeleń: Mówi się, że firmy SEO nie cieszą się zbyt dobrą renomą, ponieważ nie są w stanie zagwarantować natychmiastowych efektów. Co więcej, często wybrane frazy nie osiągają pozycji, których oczekiwałby klient. Czym jest to spowodowane?

Jonasz Jasiński, CEO BlueSky System:

– Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: zarówno nieuczciwością sprzedawców, jak i nieświadomością Klientów, którzy nie mają pojęcia o tym, że są nabijani w butelkę. Ponadto źródło problemu tkwi również w niewłaściwym podejściu do samej sprzedaży, bowiem agencje marketingowe sprzedają pozycjonowanie jako produkt, dzięki któremu Klient kupuje sobie pozycje, co oczywiście nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Pozycjonowanie jest procesem, w którym to agencja w imieniu Klienta rywalizuje z jego konkurencją o osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce Google.

Zatem z jakimi problemami boryka się branża SEO w Polsce? Jak im zaradzić?

– Według mnie są to głównie problemy natury etycznej, opierające się na obietnicach bez pokrycia i działaniach nastawionych na pozyskanie Klientów w stylu filmowego Wilka z Wall Street. Innymi słowy, obiecując przysłowiowe gruszki na wierzbie.

– Rynkiem rządzą ceny, dlatego nieświadomi Klienci omamieni stosunkowo niedużym wydatkiem i obietnicą najlepszych pozycji decydują się na podpisanie umowy, tym samym nieświadomie wpadają w pułapkę – bo płacić trzeba, a wyników brak, o czym przekonują się dopiero po kilku miesiącach współpracy. I wtedy zaczyna się płacz i zgrzytanie zębów. Nic dziwnego, że wielu Klientów zniechęca się do SEO, co w konsekwencji psuje rynek.

– Ponadto, nie da się dokładnie oszacować, jak długo może zająć proces pozycjonowania – tygodnie, miesiące, lata – nie ma reguły. Wszystko zależy od trudności branży oraz zmian w algorytmach Google, które nieustannie są rozwijane. Niestety, niektóre agencje bazują również na niewiedzy i naiwności Klientów, proponując im frazy łatwe do wypozycjonowania, których praktycznie nikt nie wpisuje w wyszukiwarkę. Osoba lub firma wykupująca taką usługę nie spodziewa się, że nie przyniesie ona należytych efektów. W konsekwencji, Klient jest rozczarowany i zniechęcony do usługi pozycjonowania.

– Dlatego zarówno przed zawarciem umowy, jak i na każdym etapie świadczenia usług należy edukować Klientów, uświadamiać im wszelkie zagwozdki związane z procesem pozycjonowania, jak również dostarczać im niezbędnych narzędzi, które pomogą im weryfikować realizację usługi – to wszystko sprawi, że inwestycja nie zakończy się rozczarowaniem.

W takim razie czym na tle konkurencji wyróżnia się BlueSky System? Jak powodzi się Waszym Klientom?

– Myślę, że nasi Klienci cenią nas przede wszystkim za uczciwe podejście oraz skuteczność działania. To co nas wyróżnia to fakt, że dobieramy najskuteczniejsze możliwe narzędzia marketingowe, aby osiągnąć oczekiwany przez Klienta cel w zakładanym przez niego budżecie. I to nam się udaje – w myśl zasady: „Lepiej widoczny, widocznie lepszy”.

– Niemniej, praktycznie nie ma szans, aby firma dysponująca mniejszym budżetem od razu przeskoczyła konkurencję, tym bardziej taką, która od lat jest na rynku i dysponuje o wiele wyższymi środkami na promocję w Internecie. Oczywiście, nie jest to niemożliwe, np. jeden z naszych Klientów zdołał wyprzedzić sieć sklepów budowlanych Leroy Merlin na wiele skrupulatnie dobranych haseł. Oczywiście, nierzadko proponujemy też alternatywne lub równoległe rozwiązania, które szybciej pomogą wypromować firmę w Internecie, jak np. kampanię Google AdWords.

W jaki sposób monitorujecie poziom zadowolenia Klientów?

– Poprzez specjalnie zaprojektowany formularz, zadajemy pytanie: „Na ile oceniasz usługi naszej firmy w skali od 1-10?”. Średnia ocen jaką otrzymujemy wynosi 9.

Czy pozycjonowanie strony internetowej się opłaca? Co może zyskać przeciętna firma, która decyduje się na taką usługę?

– Oczywiście, że tak. Warto pamiętać, że Pozycjonowanie jest inwestycją długofalową, dlatego należy dywersyfikować działania reklamowe i łączyć pozycjonowanie w wynikach organicznych z płatnymi reklamami Google AdWords. Takie skorelowane działania nazywamy SEM (Search Engine Marketing) – pozwalają uzyskać zadowalające efekty już od pierwszych dni trwania kampanii, nie czekając tylko i wyłącznie na efekty w wynikach naturalnych Google.

Czy proces pozycjonowania zawsze wygląda tak samo? A jeśli nie, to jak dopasować idealną strategię do potrzeb klienta?

– Niestety, nie ma tak łatwo. Zarówno każda branża, jak i strona internetowa wymaga zupełnie odmiennego podejścia. Może się okazać, że to co dobre dla jednego Klienta, niekoniecznie okaże się właściwym rozwiązaniem dla drugiego – strona internetowa firmy X może mieć zupełnie inne pozycje i rezultaty niż podobna do niej witryna firmy Y wykonana w innej technologii. Dlatego tak ważne jest, by od początku dobrze zaplanować strategię działania.

– W pierwszej kolejności należy przeanalizować rynek i zapotrzebowania Klienta, a następnie obrać najlepszą strategię. Np. w przypadku jednej z sieci pizzeri zmieniliśmy zupełnie podejście i zamiast promować kilka haseł ogólnopolskich, na których zależało Klientowi, wypozycjonowaliśmy blisko 400 fraz lokalnych, dzięki czemu zwiększyliśmy sprzedaż online o blisko 180 proc. W ten sposób stała się jednym z liderów wśród pizzeri w Poznaniu.

Czy już na wstępie jesteście w stanie określić, ile potrwa wypozycjonowanie Klienta na daną frazę?

– Od początku uczulamy Klientów, że pozycjonowanie wymaga czasu. Nie składamy obietnic bez pokrycia, choć zdarza się, że próbujemy przewidzieć ile może potrwać taki proces. Oczywiście, analizę wykonujemy na podstawie własnych doświadczeń, trudności branży oraz aktualnej kondycji danej strony internetowej. Jednak zawsze podkreślamy, że są na tylko i wyłącznie przewidywania, gdyż tak jak wspomniałem wcześniej nie da się określić daty uzyskania konkretnych rezultatów z uwagi chociażby na konkurencję czy zmiany algorytmów Google. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest stawianie na przynajmniej 2 kanały reklamowe, czyli np. pozycjonowanie i Google AdWords.

Niska cena w stosunku do wysokiej jakości usługi – to marzenie każdego klienta. Czy w przypadku pozycjonowania to możliwe? Czy klient inwestujący niewielkie środki, może liczyć na równie dobre efekty, jak w przypadku firm, które inwestują więcej pieniędzy?

– Tak, jest to możliwe, o ile nie mówimy o pozycjonowaniu w budżecie 300 zł miesięcznie… no chyba, że tyczy się to małej miejscowości, gdzie konkurencja jest niewielka lub nie ma jej wcale.

Co można zrobić, by agencje marketingu internetowego cieszyły się większym zaufaniem klientów?

– Warto mówić prawdę, stawiać na szczerość i transparentność swoich działań. Ważne jest również wypracowanie dobrej komunikacji z Klientami, tak by wszelkie nieporozumienia zabijać w zarodku. Dobra agencja SEO powinna sukcesywnie realizować swoje zadania, a więc robić wszystko, by pozycja strony systematycznie rosła.

Jak branża marketingu internetowego będzie wyglądać w przyszłości? Przed jakimi wyzwaniami stoi? Czy w niedługim czasie można spodziewać się jakichś zmian / nowych rozwiązań, które mają szansę zrewolucjonizować ten rynek?

– To bardzo dobre pytanie. Według mnie dawne metody pozycjonowania odeszły do lamusa i nigdy już nie wrócą. Obecnie pozycjonowanie opiera się na dwóch płaszczyznach – optymalizacji strony internetowej, czyli działaniach SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz budowie popularności strony internetowej tzw. link buildingu, czyli pozyskiwaniu wartościowych odnośników do strony internetowej. To marketing w najczystszej postaci, bez żadnych trików czy sztuczek, który można połączyć z budowaniem wizerunku firmy/marki Klienta.

– Jeśli chodzi o przyszłość SEO, to według mnie nadal będzie wzrastało znaczenie content marketingu, co widać już teraz, chociażby po ostatnich aktualizacjach algorytmów Google. Istotną rolę w tym procesie odegra zapewne technologia oparta na uczeniu maszynowym RankBrain, która sprawia, że takie metody jak upychanie słów kluczowych czy tworzenie treści pod kątem określonych fraz nie zdają już egzaminu. Reasumując, zwiększy się wartość contentu, który powinien być tworzony głównie z myślą o użytkownikach, a nie algorytmach Google.

Dziękujemy za rozmowę.