Jeżeli zgubiłeś lub uszkodziłeś swój dowód osobisty albo ktoś ci go ukradł, to teraz możesz zgłosić takie zdarzenie przez internet! Wszystko dzięki najnowszej opcji jaką udostępniło Ministerstwo Cyfryzacji na swojej stronie.

Na stronie obywatel.gov.pl pojawiła się opcja do zgłoszenia utraty swojego dowodu osobistego (np. przez kradzież, zgubienie czy zniszczenie). Jest to bardzo wygodne, bo nie trzeba będzie ruszać się z domu by to zrobić. W końcu mamy XXI w. i nasze urzędy powoli (ale jednak) zaczynają wykorzystywać nową technologię.

Aby złożyć taki wniosek należy mieć profil zaufany (eGo). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Czyli chodzi o to, aby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.

Jak zgłosić zaginięcie lub kradzież dowodu przez Internet?

  1. Na podlinkowanej powyżej stronie obywatel.gov.pl wybierz „Przez internet” a następnie kliknij w przycisk Wyślij zgłoszenie.
  2. Zaloguj się na swój profil zaufany.
  3. Wybierz, co chcesz zgłosić — utratę (kradzież) lub uszkodzenie dowodu. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze twojego dowodu — wybierz sposób, w jaki dostarczysz go do urzędu.
  4. Nie musisz wybierać urzędu, który przyjmie twój wniosek. System wyświetli adresata (urząd, który wydał twój dowód).
  5. Odpowiedz, czy i w jaki sposób chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu.
  6. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie.
  7. Wyślij zgłoszenie. Wyświetli się komunikat, że zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). 
  8. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu — zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.

Wszystko wydaje się proste. Kilka kliknięć, kilka formularzy i gotowe. Profil zaufany może być barierą, ale tutaj nadmienię, że taki profil możesz stworzyć w takich bankach jak PKO Banku Polskim, Banku Pekao S.A, ING Bank Śląski, Banku Millennium, mBanku oraz Banku Zachodnim WBK.

Oczywiście usługa jest bezpłatna.

Wniosek o nowy dowód osobisty też złożysz przez internet :).