Rachunki za telefon w domach prywatnych, a zwłaszcza w firmach, które swoją działalność opierają o telemarketing, mogą opiewać na wysokie kwoty co miesiąc. Można jednak zaoszczędzić sporo na rozmowach telefonicznych, korzystając z technologii VoIP.

O technologii VoIP

VoIP jest skrótem od anglojęzycznego wyrażenia „Voice over Internet Protocal”, czyli sygnał głosowy przekazywany za pośrednictwem protokółu internetowego. W praktyce oznacza to, że rozmowy głosowe są przesyłane na odległość za pomocą sieci internetowej. Telefonia VoIP nazywana również telefonią internetową, powoli zdobywa dopiero popularność, a można spodziewać się, że w przyszłości stanie się ona realnym konkurentem dla telefonii stacjonarnej i komórkowej.

Jej atutem jest przede wszystkim to, że pozwala na prowadzenie najtańszych rozmów telefonicznych, bez konieczności inwestowania w sprzęt. Za pomocą zwykłego telefonu stacjonarnego wyposażonego w bramkę VoIP, albo z użyciem telefonu ip czy smartfona z aplikacją mobilną, można dzwonić nawet za darmo wewnątrz sieci telefonii internetowej lub za kilka groszy za minutę połączenia krajowego lub zagranicznego. Taką ofertę ma na polskim rynku między innymi firma FCN.

Aby korzystać z oferty na najtańsze rozmowy można albo opłacić abonament u danego providera usług VoIP, albo doładowywać swoje konto użytkownika w ramach pre-paid. Warto przy tym podkreślić, że użytkownik może pozostać przy swoim dotychczasowym numerze telefonu stacjonarnego. Jest to szczególnie istotne w przypadku przedsiębiorców o szerokiej sieci kontaktów z kontrahentami, partnerami biznesowymi i samymi klientami.

Jak wybrać korzystną ofertę?

W gąszczu ofert telefonii VoIP trudno jest się rozeznać i wybrać taką, która będzie najkorzystniejsza dla użytkownika. Klient powinien zwrócić uwagę na takie czynniki jak: ilość minut w pakiecie abonamentowym, cena połączeń w sieci i poza abonamentem, cena połączeń krajowych i zagranicznych oraz ewentualnie na usługi dodatkowe oferowane przez usługodawcę. Jeśli chodzi o gospodarstwa domowe dla nich atrakcyjną ofertą może być pre-paid, bez konieczności deklarowania opłacania abonamentu przez rok czy dwa lata.

Oferta abonamentowa kierowana jest z reguły do odbiorców instytucjonalnych i firm. Mogą oni wybrać spośród wielu pakietów minut, a często są do nich dołączane darmowe rozmowy wewnątrz sieci, tanie połączenia na numery zagraniczne i kilkaset minut w pakiecie na połączenia krajowe – na numery stacjonarne i komórkowe.